21 ارديبهشت 1402 - 11:15

برنامه جدید شورون برای گرفتن سریع‌تر بدهی از ونزوئلا

برنامه جدید شورون برای گرفتن سریع‌تر بدهی از ونزوئلا
شرکت شورون از ماه آینده در ونزوئلا، مرحله جدیدی را آغاز خواهد کرد که تولید نفت را افزایش می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۰۲۶۲

به گزارش ایبِنا، واشنگتن نوامبر گذشته معافیت شش ماهه‌ای برای شرکت نفتی آمریکایی شورون صادر کرد که به این شرکت اجازه داد فعالیت در ونزوئلا را احیا کرده و صادرات نفت به آمریکا را تحت معافیت از تحریم‌های وضع شده علیه این کشور عضو اوپک، از سربگیرد.

شورون سال گذشته یک سواپ نفت در برابر بدهی با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، امضا کرد.

تحت این توافق، شورون قصد دارد حدود ۷۵۰ میلیون دلار بدهی و سود آن را تا پایان امسال و کل سه میلیارد دلار بدهی را تا پایان سال ۲۰۲۵ دریافت کند. این شرکت تاکنون ۲۲۰ میلیون دلار از طلب خود را وصول کرده است.

این طرح نشان می‌دهد شورون و شرکت PDVSA آنچه که می‌خواهند را از این توافق به دست آورده‌اند. نفت ونزوئلا به آمریکا صادر می‌شود و حق امتیاز و مزایای کارگر می‌گیرد و شانسی برای سود بردن در آینده دارد.

شورون امسال تولید نفت در چهار جوینت ونچر خود با شرکت PDVSA را دوباره فعال کرده است و به طور میانگین ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز نفت صادر کرده و نقشه تامین کننده را برعهده گرفته و مدیران جدیدی را برای هیات مدیره‌های جوینت ونچر‌های خود منصوب کرده است.

به گفته منابع آگاه، صادرات اولیه، ذخایر نفت این جوینت ونچر‌ها را که سال‌ها انباشته شده بودند را به سرعت کاهش داد. شورون قصد دارد تولید نفت سنگین در میادین شرقی و غربی که متعلق به پروژه‌های پتروپیاز و پتروبوسکان است را افزایش دهد.

یکی از این منابع آگاه گفت: شورون در مرحله دوم، قصد دارد تولید نفت را به ۱۶۰ هزار بشکه در روز در سال میلادی جاری و حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۴ افزایش دهد. این غول نفتی آمریکایی برای افزایش صادرات، پیشنهاد کرده به ونزوئلا در بررسی لایروبی کانال عبور دریاچه ماراکایبو کمک کند. این اقدام اجازه می‌دهد نفتکش‌های بزرگتر هم بتوانند بارگیری کنند.

شورون از شرکت PDVSA خواسته است مخازن ذخیره سازی اختصاصی خود را به جوینت ونچرهایش دهد تا مدیریت مواد رقیق کننده وارداتی و نفت منطقه اورینوکو بِلت که بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت ونزوئلا است، بهبود پیدا کند.

شرکت‌های شورون و PDVSA برای تشویق کارکنان جوینت ونچرهایشان، موافقت کرده اند پاداش‌هایی برای غذا و مراقبت شخصی، به کارکنان پرداخت کنند و پوشش بیمه سلامتی‌شان را بهبود دهند. شورون اعلام کرد به فعالیت در ونزوئلا مطابق با همه قوانین و مقررات و همچنین چارچوب تحریم‌هایی که از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا تعیین شده است، ادامه می‌دهد. به گفته منابع آگاه، طرح‌های کار و سرمایه گذاری باید منتظر بمانند. در جوینت ونچر پتروپیاز، تعمیرات فوری برای آپگریدر نفتی نیاز است.

مایکل ویرث، مدیرعامل شورون ماه گذشته گفته بود انتظار می‌رود تولید این شرکت در ونزوئلا امسال بدون سرمایه گذاری جدید قابل توجه و تحت مفاد مجوز فعالی، به ۱۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

مجوز شورون پس از چهار سال ممنوعیت واشنگتن علیه صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا، صادر شد. با وجود این که این مجوز، هر گونه پرداخت نقدی به دولت ونزوئلا را ممنوع کرده است، اما کمک کرده است ارز این کشور تثبیت شود.

طبق مفاد توافق سواپ نفت در برابر بدهی، عایدی حاصل از فروش نفت ونزوئلا از ژانویه، به حساب‌های جوینت ونچر‌های شورون و شرکت PDVSA در بانک‌های خارجی رفته است. یک بخش از پول این حساب‌ها، برای بازپرداخت بدهی، یک بخش برای مالیات و حق امتیاز از طریق معاملات ارز خارجی بانک‌ها در ونزوئلا و یک بخش برای پوشش هزینه‌های فعالیت استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، به دلیل این که مجوز فعالیت شورون هر شش ماه یک بار، به صورت خودکار تمدید می‌شود، این شرکت با تغییرات سیاستی کمتری در مقایسه با سیستمی که تا سال ۲۰۲۰ داشت و تجدید کامل مفاد مجوز پس از هر بار انقضای آن را ملزم می‌کرد، روبرو است.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر