22 ارديبهشت 1402 - 13:20

برخورد رئیس بانک مرکزی با بانک متخلف+فیلم

رئیس کل بانک مرکزی در نشست با فعالان اقتصادی خواستار ارائه گزارش تخلفات برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات ارزی شد.
کد خبر : ۱۵۰۳۰۲

به گزارش ایبِنا، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با تعدادی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خواستار گزارشگری فعالان اقتصادی نسبت به تخلفات برخی بانک‌ها شد و اعلام کرد: نمی‌شود برخی از بانک‌ها جلوی چشم ما خلاف و فساد کنند و ما چشم‌مان را بر روی آن ببندیم. این خیلی بد است؛ شما فعالان اقتصادی باید موارد را به ما گزارش کنید، اگر ما ورود و یا برخورد نکردیم، آن زمان یقه ما را بگیرید، اما شما به ما نمی‌گویید و گزارش‌ها به صورت کلی ارائه می‌شود. ما چه کار می‌توانیم بکنیم.

در این نشست ابویی یکی از صادرکنندگان، گفت: یکی از بانک‌ها که از ۲۳ سال قبل، از زمان تأسیس با آن کار کرده‌ام، از بهمن ماه سال گذشته به بهانه پرداخت تسهیلات ارزی به ما گفته است، صد درصد معادل ریالی آن تسهیلات را در بانک سپرده‌گذاری کنیم و حدود دو ماه و نیم به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان پول در حساب گذشته‌ایم، در حالی که هنوز ارزی دریافت نکردیم. مطلب دوم در مورد کارمزد‌ها است که کارمزد ۳.۵ درصدی از ما طلب می‌کنند. در این موقع فرزین مدیرعامل بانک مرکزی گفت: این مربوط به کدام بانک است؛ همین الان شماره مدیرعامل بانک را بگیرید تا پاسخ دهد.

در این جلسه بلافاصله با مدیرعامل بانک مربوطه تماس گرفته شد و از وی توضیحات درخواست شد و صادرکننده هم اعلام کرد: مدیرعامل به ما گفته است، از ماه بهمن ماه صد درصد معادل ریالی تسهیلات ارزی را سپرده‌گذاری کنیم و من ۳۰۰ میلیارد تومان سپرده در بانک گذاشتم که بعد از دو و نیم ماه حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت دیدم، درحالی‌که حتی یک سنت تسهیلات ارزی به من ندادند، بعداً متوجه شدم که باید حداکثر ۵ درصد معادل ریالی را می‌دادم و الان هم هنوز تسهیلات ارزی نگرفته‌ام.

در واکنش به این گفته؛ فرزین، رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مدیرعامل بانک مربوطه گفت: باید این مسئله را بررسی کنید و به من گزارش دهید؛ چرا این گونه با صادرکننده رفتار کرده‌اید و چرا خارج از مقررات بانک از صادرکننده پول گرفته‌اید؟ حتما گزارش دهید و جلسه‌ای هم با صادرکننده برگزار کنید.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان تأکید کرد: اگر موردی از تخلف مشاهده کردید، حتما به ما اعلام کنید تا ما برخورد کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به برخی تخلفات در بازار ارز که زمینه ساز بی ثباتی و عدم تعادل در بازار می‌شود، از فعالان تجاری درخواست کرد، هرگونه تخلف و فساد را به بانک مرکزی گزارش دهند و تاکید کرد: در مقابله با فساد جدی هستیم و با هرگونه تخلف و فساد از سوی فعالان بازار ارز اعم از صرافی‌های بانکی و غیر بانکی، واردکنندگان و صادرکنندگان برخورد می‌کنیم و در این زمینه کمیته ویژه‌ای در بانک مرکزی ایجاد شده که موارد تخلف را به دقیق بررسی و مورد پیگیری قرار می‌دهد.

قسمتی از فیلم این نشست را اینجا ببینید.

 

 

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر