23 ارديبهشت 1402 - 12:22

افزایش قیمت مواد غذایی، نگرانی اصلی بریتانیا

افزایش قیمت مواد غذایی، نگرانی اصلی بریتانیا
بر اساس داده‌های بانک مرکزی انگلیس، تورم خواربار در ماه مارس به بالای ۱۹ درصد رسید.
کد خبر : ۱۵۰۳۲۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، طبق گزارش روز پنجشنبه، پس از دوازدهمین افزایش متوالی نرخ بهره پایه بانک انگلیس، افزایش قیمت مواد غذایی در بریتانیا جایگزین افزایش قیمت انرژی به عنوان اصلی‌ترین نگرانی تورمی بانک انگلیس (BoE) شده است. اگرچه قیمت انرژی اندکی کاهش یافته، اما خانواده‌های بریتانیایی با وجود تورم دو رقمی با فشار مالی شدید روبرو هستند. خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط بیشترین آسیب را می‌بینند، با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف اقلام ضروری می‌کنند و حالا شاهد افزایش چشمگیر قبض‌های خرید خود هستند.


بر اساس گزارش بانک مرکزی انگلیس، تورم مواد غذایی، بسیار بالا بوده و در ماه مارس به ۱۹.۱ درصد رسیده است. طی سال گذشته، رشد قیمت مواد غذایی در بریتانیا در بالاترین سطح خود از زمان شروع ثبت بوده است. در مقاله بلومبرگ آمده که اکنون جایگزین هزینه‌های انرژی به عنوان مهم‌ترین موضوع مالی برای عموم شده است.

روز پنجشنبه اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس به خبرنگاران گفت: کاملاً از دشواری افزایش قیمت مواد غذایی برای مردم، به ویژه برای کسانی که درآمد پایین‌تری دارند، آگاه هستیم. وی گفت که انتظار دارد تورم قیمت مواد غذایی به زودی کاهش یابد، اما اذعان دارد که بیش از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم طول می‌کشد.


در همین حال، اقتصاددانان می‌گویند که سنجش قیمت‌ها در زمان مشکلات عمده عرضه ناشی از درگیری در اوکراین در دنیای مدرن و به هم پیوسته امروز دشوار شده است. به گفته بلومبرگ، این بدان معناست که بانک مرکزی انگلیس تجربه قبلی پیش بینی قیمت مواد غذایی ندارد.

در گزارش اخیر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا آمده است: سطح بالاتر قیمت‌ها نشان‌دهنده هزینه بلندمدت برای خانوار‌ها و مشاغل است و این یکی از محرک‌های کاهش فعالیت اقتصادی در پیش‌بینی‌ها است.

به گفته بلومبرگ، حتی با کاهش هزینه‌های انرژی، تولیدکنندگان مواد غذایی مانند کشاورزان که اغلب لوازم کلیدی مانند کود را از قبل خریداری می‌کنند، زمان می‌برد تا قیمت‌ها را تعدیل کنند و کالا‌های خود را برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه‌تر کنند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر