26 ارديبهشت 1402 - 15:40
رییس سابق سازمان توسعه تجارت پاسخ داد؛

تجار ایرانی چطور می‌توانند وارد بازار عربستان شوند؟

اقتصاد عربستان سعودی و بازار واردات این کشور، عرصه‌ای بزرگ و مهم برای صادرکنندگان ایرانی خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۰۴۷۲

به گزارش ایبِنا، حمیدرضا زادبوم اظهار کرد: آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، حجم اقتصاد عربستان سعودی از مرز ۸۰۰ میلیارد دلار عبور کرده که البته بخش مهمی از آن به صادرات و به طور خاص صادرات نفت و محصولات نفت پایه اختصاص دارد، اما در عین حال این کشور بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار نیز واردات داشته که نشان از بزرگ بودن بازار این کشور برای صادرکنندگان دارد.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از آمار‌های وارداتی سعودی به ماشین آلات و صنایع سنگین یا پیشرفته اختصاص دارد، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ورود ما به بازار عربستان سعودی به شکل گسترده، چندان راحت نخواهد بود. بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان از سال‌ها قبل بر روی بازار عربستان سعودی به عنوان یک ظرفیت بلندمدت حساب باز کرده‌اند و در این سال‌ها نیز جای پای خود را محکم کرده‌اند، از این رو اولین موضوع رقابت ما با کشور‌های مختلف خواهد بود.

رییس سابق سازمان توسعه تجارت ادامه داد: دومین مسئله، بحث کیفیت و قیمت نهایی محصولات ایرانی است. ما برای ورود به این بازار باید کالا‌هایی با ارزش افزوده بالا تولید کنیم که توان رقابت با دیگر کشور‌ها را داشته باشند و به این ترتیب سهمی از آن را در اختیار خود بگیریم.

به گفته وی، حضور در مجامع و توافقات بین المللی و فعال کردن ظرفیت‌های اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلف برون مرزی و تجاری پیشنیاز دیگری است که باید به آن توجه کرد.

زادبوم خاطرنشان کرد: در منطقه ما کشور‌هایی مانند عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی و ترکیه، همگی بازار‌هایی بزرگ هستند که صادرکنندگان ما می‌توانند در آن‌ها فعال شوند، اما در صورتی که ما کالا‌هایی متناسب و باکیفیت تولید نکنیم کارمان دشوار خواهد بود. در توافق از سرگیری رابطه با عربستان سعودی، یک بند به توافق تجاری دو کشور در سال ۱۳۷۷ اشاره دارد که توافقی مهم و تاثیرگذار است، از این رو بستر توسعه همکاری‌های اقتصادی با عربستان سعودی وجود دارد و ما باید خود را برای آن آماده کنیم.

ارسال‌ نظر
محمدبهرامی بلوچ
Germany
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
۰
باتوافق ایران وعربستان تجارهای ایرانی وعربستانی به دوکشور کالا صادرات و واردات میکنند اگر این توافق با مصر واروپا باشد قطعا موفعیت بزرگی در راه خواهد بود
فیلم و پخش زنده
بیشتر