30 ارديبهشت 1402 - 14:16

تورم در منطقه یورو شتاب گرفت

طبق داده اولیه اداره آمار اتحادیه اروپا نرخ تورم در منطقه یورو طی ماه آوریل برای اولین بار در پنج ماه گذشته افزایش یافت.
کد خبر : ۱۵۰۶۰۳

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس گزارش اداره آمار اتحادیه اروپا که داده‌های اولیه را تأیید کرد، نرخ تورم در منطقه یورو طی ماه آوریل برای اولین بار در پنج ماه گذشته افزایش یافت و به ۷ درصد رسید.


در گزارش یورواستات آمده است که قیمت‌های مصرف کننده نسبت به رقم ۶.۹ درصد در ماه مارس افزایش یافته است، زیرا افزایش هزینه بخش خدمات و بخش انرژی، کاهش رشد قیمت مواد غذایی را خنثی کرده است.


نرخ تورم در بخش خدمات که عمدتاً ناشی از هزینه‌های نیروی کار است، افزایش یافت و از ۵.۱ درصد در ماه مارس به ۵.۲ درصد در آوریل رسید.


قیمت‌های بخش انرژی نیز پس از کاهش جزئی در ماه مارس دوباره افزایش یافتند. قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو نیز در ماه گذشته ۲.۷۵ درصد افزایش یافت، اما کمتر از افزایش ۳.۱۲ درصدی در ماه مارس بود.


بر اساس این گزارش، نرخ تورم هسته - به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی - از ۷.۵ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافت، در حالی که معیار محدودتر، که مشروبات الکلی و تنباکو را حذف می‌کند، کاهش یافت و از ۵.۷ درصد به ۵.۶ درصد رسید.


داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که لتونی همچنان با بالاترین نرخ یعنی تورم ۱۵ درصد دست و پنجه نرم می‌کند و پس از آن اسلواکی، لیتوانی و استونی قرار دارند که همگی با افزایش دو رقمی قیمت مصرف کننده در میان ۲۰ عضو منطقه یورو روبرو هستند.


تورم در این منطقه با ارز یورو حدود دو سال بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا (ECB) بوده است، به طوری که این تنظیم کننده از ژوئیه گذشته به طور مکرر نرخ‌های بهره را افزایش داده است تا رشد دو رقمی قیمت مصرف کننده را مهار کند.


هفته گذشته بانک مرکزی اروپا بار دیگر نرخ بهره را به ۳.۲۵ درصد افزایش داد و در نشست بعدی خود در ژوئن وعده افزایش دیگری را داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر