09 خرداد 1402 - 09:53
نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبِنا:

مالیات بر سوداگری مانع سفته‌بازی می‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: قانون مالیات بر سوداگری خوب و مفید است و براساس آن می‌توان مانع سفته‌بازی و دلالی شد.
کد خبر : ۱۵۰۶۱۱

سعید باستانی، استاد دانشگاه، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر قانون مالیات بر سوداگری گفت: قانون مالیات بر سوداگری با توجه به کلیات آن، قانون خوب و مفیدی است و براساس آن می‌توان مانع سفته‌بازی و سوداگری شد، اما خالی از ایراد نیست. البته روند تمام قانون‌ها به این شکل است که مدتی پس از اجرا دچار تغییرات می‌شوند، زیرا در کشور‌هایی که شرایط اقتصادی ثابتی ندارند، بعد از اجرا اصلاحات انجام می‌گیرد.


وی درباره مشکل قانون مالیات بر سوداگری چنین بیان کرد: مشکل این قانون در نرخ تورم است که در این شرایط مالیات افزایش نرخ تورم هم باید پرداخته شود. همانطور که در ابتدا اشاره کردم، قانون مورد اشاره خوب است، اما باید در اجرای آن دقت لازم را به خرج داد. در غیر اینصورت هرآنچه که به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می‌شود، رقم آن را خریدار باید پرداخت کند که در نتیجه آن برقیمت‌ها افزوده خواهد شد.


این استاد دانشگاه در این رابطه یادآور شد: بحث مهم این قانون همان داستان سفته‌بازی و دلالی است، اما باید در رابطه با سازندگان مخصوصا در حوزه مسکن در برخی از موارد با دقت رفتار شود، زیرا یک تیغ دو لبه است. قانون مالیات بر سوداگری از یک طرف مانع سفته‌بازی می‌شود و از سوی دیگر در صورت اجرای نادرست، چنانچه سرمایه‌گذار و سازنده احساس عدم امنیت پولی و مالی کند، پول کلانی از حوزه تولید حرکت خواهد کرد.


نماینده سابق مجلس در ادامه تصریح کرد: شرایط اجرای قانون بسیار مهم است، به این معنا حاکمیت بداند که نرخ تورم باید ثابت نگه داشته شود، در این صورت است که قابلیت اجرا خواهد داشت وسفته‌بازی‌ها را حذف خواهد کرد. زمان اجرا و نوع آن باید با در نظر گرفتن تمام جوانب انجام شود تا دردسرساز نشود.


این کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه افزود: پول منتظر دستور باقی نمی‌ماند، بنابراین برای اینکه در بهترین مکان خود را پیدا کند باید اطمینان امنیت سرمایه‌گذاری به وجود آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر