30 ارديبهشت 1402 - 18:50

ابرتورم به ۴ دلیل منتفی است

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۴ دلیل برای عدم‌تحقق شوک تورمی یا ابرتورم در سال جاری بیان کرد.
کد خبر : ۱۵۰۶۳۱

به گزارش ایبِنا، میثم خسروی، اقتصاددان و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امسال به ۴ دلیل با شوک تورم و ابرتورم مواجه نخواهیم بود؛ اول اینکه سیاستی شبیه حذف ارز ترجیحی که سال گذشته انجام شد، انجام نمی‌شود؛ دوم اینکه نرخ رشد نقدینگی تا حدودی کنترل شده است؛ سوم اینکه تورم جهانی کمتر شده است و چهارم اینکه رشد نرخ دستمزد بسیار کمتر از سال گذشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از احتمال بروز ابرتورم در اقتصاد ایران صحبت می‌کنند، گفت: امسال مستعد شکل‌گیری ابرتورم نیست و نشانه‌هایی هم برای آن قابل تصور نیست؛ به‌خلاف این ادعا به‌نظر می‌رسد امسال به همان دلایل ذکرشده، اقتصاد ایران با کاهش نرخ تورم مواجه خواهد شد.

این اقتصاددان تصریح کرد: طی سالیان اخیر، در سال ۱۳۹۷ بیش از همه سال‌ها زمینه شکل‌گیری ابرتورم در اقتصاد ایران وجود داشت، زیرا در آن سال نقدینگی پس از چند سال که نرخ سود بالای بانکی مانع از تبدیل شدن آن به تقاضا شده بود، به حرکت درآمده بود و فنر فشرده نرخ ارز هم پس از چند سال سرکوب، رها شده بود.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ اقتصاد ایران با شرایط سال ۱۳۹۷ مواجه نیست و بررسی شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد طرح مسئله ابرتورم در شرایط فعلی علمی و کارشناسی نیست.

خسروی با بیان اینکه تورم دارای عوامل کوتاه‌مدت و بلندمدت است، گفت: برای حل مسئله تورم باید سیاست‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت را به‌کار گرفت و اصلاح نظام بانکی، حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و اصلاح نظام بودجه‌ریزی راهکار‌های بلندمدت حل مسئله تورم و تک‌رقمی کردن تورم برای اقتصاد ایران است.

این اقتصاددان تأکید کرد: بانک مرکزی اقدامات مناسبی را برای مدیریت بازار ارز انجام داده است، اما نباید اجازه دهند ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی مبتلا شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر