07 خرداد 1402 - 09:26
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

آرامش در بازار‌های مالی با طرح مالیات بر سوداگری/ CGT به مدیریت بهینه بودجه کمک می‌کند

آرامش در بازار‌های مالی با طرح مالیات بر سوداگری  CGT به مدیریت بهینه بودجه کمک می‌کند
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه مانعی برای دلالان است و به بازار‌های مالی آرامش می‌بخشد.
کد خبر : ۱۵۰۶۷۶

احمد اشتیاقی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: این طرح را مجلس مصوب کرد، اما هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده و در صورت تایید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

 

وی افزود: باید تورم از مالیات بر عایدی سرمایه حذف شود، چون ممکن است افراد بر حسب نیاز خود در یک سال اقدام به خرید مسکن و خودرو کنند. حذف تورم از مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود این طرح با واقعیت‌های اقتصاد تطابق بیشتری داشته باشد، در این شرایط مالیات گرفته شده عادلانه خواهد بود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه باید مشمول افرادی شود که در بازار‌هایی مانند خودرو، سکه و طلا، ارز و مسکن با خرید و فروش نوسانات غیر عادی ایجاد می‌کنند، بنابراین افراد باید از محل نوسانات غیر عادی مشمول مالیات شوند تا بازار‌های مالی در ثبات بهتری قرار بگیرد.

 

ثبات بازارهای مالی در سایه طرح مالیات بر عایدی سرمایه 

 

اشتیاقی با اشاره به این موضوع که هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است که فعالیت‌های مانند دلالی و سوداگری که به قصد افزایش قیمت و استفاده حداکثری از قیمت ایجاد می‌شوند را کنترل کند، گفت: به واسطه مالیات برعایدی سرمایه فعالیت‌های سوداگری به حداقل خواهد رسید، بنابراین بازار‌ها در شرایط عادی و با ثبات به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه فعالیت افراد دلال را محدود می‌کند، خوشبختانه در این طرح برای افراد عادی استثنا‌هایی در نظر گرفته شده این طرح جلوی افرادی که بیش از حداقل‌های در نظر گرفته شده  اقدام به فعالیت و موجب افزایش بی رویه قیمت‌ها شوند را می‌گیرد. این طرح به بازارهای مالی آرامش می‌بخشد.

 

اشتیاقی ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه یک قانون پیشگیرانه برای سفته بازانی است که قصد بالا بردن قیمت‌ها را دارند، اما گاهی تعدادی از فعالین بازار برای تسهیل نقل و انتقال اقدامی انجام می‌دهند ولی تعدادی هدفشان ایجاد نوسان در بازار و سود کردن است که در این شرایط طرح مالیات بر عایدی سرمایه یک مانع محسوب می‌شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: از بُعد دیگرتوزیع ثروت با  طرح مالیات بر عایدی سرمایه عادلانه‌تر خواهد شد و این مالیات می‌تواند به مدیریت کسری بودجه کمک کند که کمک به مدیریت منابع بهینه بودجه از افزایش بی رویه نقدینگی و تورم جلوگیری می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر