06 خرداد 1402 - 11:50
اقتصاددان در گفتگو با ایبِنا:

دلارزدایی و بی‌نیازی به سوئیفت، خروجی اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا/ اقدامات بانک مرکزی قابل تقدیر است

یک اقتصاددان گفت: اهداف اصلی اتحادیه پایاپای آسیا اعم از دلارزدایی و راه‌اندازی جایگزین سوئیفت باید زودتر از این انجام می‌شد.
کد خبر : ۱۵۰۷۷۴

آلبرت بغزیان، تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص برگزاری پنجاه و یکمین اجلاس بین‌المللی اتحادیه پایاپای آسیا، گفت: در این نشست اهداف بسیار مهم و بزرگی اعم از دلارزدایی، کاهش نیاز و وابستگی به برخی ارز‌ها به خصوص دلار و همچنین رونمایی از شبکه پیام رسان بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت دنبال شد؛ لذا امیدواریم در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا گام‌های موثری در موارد عنوان شده، برداشته شده باشد.

وی با اشاره به کارایی و تاثیر اهداف اتحادیه پایاپای آسیا در زمان اضطرار، خاطرنشان کرد: در گذشته می‌توانستیم مشکل سوئیفت را با ارائه طرح و راه‌اندازی شبکه پیام‌رسان بانکی به همت اتحادیه پایاپای آسیا حل کنیم، اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت، اما حالا هم دیر نیست. با توجه به لزوم استفاده از ارز‌های دیگر به جای دلار در معاملات بین‌المللی، امیدوارم این مهم هر چه زودتر در این اجلاس به مرحله نهایی و اجرا برسد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دلارزدایی علاوه بر اهداف اقتصادی کشور‌های مختلف، بحث سیاسی را نیز دنبال می‌کند، گفت: یکی از اهداف اقتصادی در بحث دلارزدایی کاهش هزینه‌های معاملات مالی است که مطمئنا با دور زدن دلار می‌توان به آن رسید. مطمئنا در صورت به ثمر رسیدن این مساله، دیگر نیازی نیست برای مبادلات مالی، هزینه بالای جابجایی متحمل شد چرا که می‌توان در قالب ارز‌های مختلف این کار را انجام داد. ضمن اینکه عمده معاملات تجاری ما با کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیا است که می‌توانیم روند معاملات را با ارز ملی خودمان پیش ببریم.

 

وی به لزوم تاسیس و نظارت یک نهاد مشترک برای تثبیت و مدیریت نرخ ارز مبادله‌ای بین کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیا اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اتحادیه یاد شده این است که ارز‌های دیگر را به عنوان وسیله مبادله معرفی و استفاده کنند. برای تحقق این هدف نرخ ارز مبادله‌ای باید تثبیت و مدیریت شود تا کشور‌های عضو نیز در معاملات خود دغدغه خاصی نداشته باشند.

بغزیان افزود: بی‌تردید با اعمال مدیریت و تثبیت ارز مبادله‌ای، دیگر کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای آسیا به دنبال ذخیره‌سازی دلار نخواهند رفت. مثلا هیچ کشوری در پی ذخیره‌سازی یوان چین، لیر ترکیه یا ریال نیست و صرفا ارز‌ها، وسیله مبادله خواهند بود.

این کارشناس اقتصادی با تمجید از اقدامات بانک مرکزی و برقراری ثبات ارزی اخیر، گفت: امیدوارم تلاش و برنامه‌های مورد نظر بانک مرکزی همچنان تاثیرگذار و مطلوب به مرحله اجرا در آید و طرح‌های بعدی نیز مغفول واقع نشود. ضرورت دارد رئیس کل بانک مرکزی همانطور که برنامه‌های خود را به خوبی شروع کرد، همین روند را همچنان ادامه دهد تا شاهد ثبات و پیشرفت بیشتری در حوزه ارز و مبادلات مختلف بین المللی باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر