03 خرداد 1402 - 10:40
به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛

اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا (ACU) در تهران آغاز به کار کرد

اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا (ACU) در تهران آغاز به کار کرد
پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضای اتحادیه آغاز به کار کرد.
کد خبر : ۱۵۰۸۲۶

به گزارش ایبِنا، اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به صورت دوره‌ای هر سال در یکی از کشور‌های عضو برگزار می‌شود. در این نشست، گزارش عملکرد اتحادیه پایاپای آسیا در سال مورد نظر توسط دبیرکل اتحادیه به اطلاع اعضای هیأت مدیره اتحادیه می‌رسد.

محور اصلی این اجلاس دلار زدایی و کاهش وابستگی به ارز‌های تحت سلطه است. همچنین، گزارشات اقتصادی کشور‌های عضو توسط رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو ارائه می‌شود. سپس، اعضای هیأت مدیره اتحادیه پیرامون رویداد‌های اقتصادی بین المللی و دورنمای اتحادیه به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

گفتنی است، در اجلاس سالجاری ضمن اصلاح اساسنامه اتحادیه به منظور تسهیل در پذیرش اعضای جدید، تعیین سبد جدید ارزی کشور‌های اعضا به منظور تسویه مبادلات بدون نیاز به ارز‌های یورو و دلار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امکان سنجی و به کارگیری ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون مرزی و رونمایی از شبکه پیام رسان بین بانکی کشور‌های عضو اتحادیه از دیگر دستورکار این اجلاس است.

خاطرنشان می‌سازد که در سال ۱۳۹۳ نیز بانک مرکزی ایران میزبان اجلاس هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا بود که در جزیره کیش برگزار شد.

شایان ذکر است اتحادیه پایاپای آسیا در سال ۱۹۷۴، جهت نیل به اهداف زیر تأسیس شده است: فراهم نمودن تسهیلات جهت تسویه چند جانبه پرداخت‌های مربوط به معاملات جاری بین‌المللی میان کشور‌های عضو، استفاده از پول ملی کشور‌های عضو در معاملات جاری فیمابین و بالتبع صرفه جویی در استفاده از ذخایر ارزی، گسترش همکاری‌های پولی و تقویت روابط بانکی به منظور توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی میان کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوس آرام، و فراهم نمودن "ترتیبات سوآپ پولی" به منظور دسترسی موقت اعضاء به "واحد‌های پولی آسیا".

گفتنی است، محل دائمی دبیرخانه اتحادیه پایاپای آسیا در ایران قرار دارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر