19 خرداد 1402 - 20:02
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

شکوفایی اقتصاد با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

شکوفایی اقتصاد با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه
یک کارشناس بورسی، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از فاکتورهای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد دانست.
کد خبر : ۱۵۱۰۱۸

محمد خبری زاد؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در کشور ما به علت وجود شرایط اقتصادی خاص مردم کشور تمایل دارند ارزش دارایی یا پول خود را از تورم حفظ کنند. برای حفظ ارزش، بازار‌های مختلفی مانند ارز، طلا، مسکن و ... وجود دارد.

 

وی افزود: پول بعد از ورود به تعدادی از این بازار‌های مالی نقش سفته بازی به خود می‌گیرد، به همین علت ورود پول به این بازار‌ها آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه دارد. به عبارتی زمانی که پول وارد این بازارها می‌شود جدا از حفظ ارزش نقش تخریبی در اقتصاد ایفا می‌کند و پول وارد شده برای اقتصاد نقش سازنده ندارد.

 

خبری زاد تصریح کرد: تمامی بازار‌های مالی به جز بازار سرمایه شامل طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند، البته ورود پول تا حدی که برای مصارف عادی باشد مانند خرید طلا به منظور زیورآلات یا خرید مسکن برای زندگی معاف از مالیات است. اگر این طرح اجرا شود سفته بازی در بازار‌های مالی مشمول مالیات می‌شود حال با فرض اینکه در عمل این طرح اجرایی شود افراد به دنبال بازار جایگزین هستند که در این شرایط بازار سرمایه بهترین انتخاب برای سرمایه گذاری است.

 

وی ادامه داد: البته گفتنی است که در زمان اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید شرایط بورس نیز مناسب باشد و بتواند پذیرای پول افراد باشد. این طرح دست دلالانی که قصد دارند به صورت کوتاه مدت خودرو یا مسکن بخرند و بعد از سود به افراد دیگر بفروشند را می‌بندد.

 

این کارشناس بازار سرمایه درباره ارتباط اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه با شعار سال گفت: بعد از اجرای این طرح باید زیربنایی برای پول  و دارایی ها ایجاد شود تا آن ها به بخش‌های مولد بروند. متاسفانه به علت قوانین سختگیرانه و عدم پیش بینی پذیری اقتصاد افراد به سمت معاملات سوداگرانه می‌روند.

 

وی افزود: اگر پایه‌های مقرراتی و عملیاتی در کشور آماده باشد طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، کمک خواهد کرد، بنابراین طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند گامی برای شکوفایی اقتصادی باشد و پول‌ها دیگر باعث ایجاد خلق نقدینگی و تورم نمی‌شوند.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: ما امیدواریم که دولت بتواند در زمان اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه جلوی دور زدن و فرار از این مالیات را بگیرد و مسیر را برای حرکت پول به سمت بازار سرمایه یا بخش مولد اقتصاد فراهم کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر