تحلیل بلومبرگ از غیرواقعی بودن ارزش ۲ تریلیون دلاری آرامکو

تحلیل بلومبرگ از غیرواقعی بودن ارزش ۲ تریلیون دلاری آرامکو
بلومبرگ اعلام کرد ارزش ۲ تریلیون دلاری آرامکوی سعودی یک توهم است.
کد خبر : ۱۵۱۱۵۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، بلومبرگ معتقد است که ارزش گذاری شرکت غول پیکر نفتی آرامکو مبتنی بر توهم است و نشان می‌دهد که نقدینگی سهام آرامکو بسیار ضعیف است، چرا که میانگین روزانه سهام در سال گذشته تنها به ارزش ۵۱ میلیون دلار معامله شده است.

آژانس آمریکایی "بلومبرگ" گزارش داد که شرکت غول پیکر نفتی عربستان سعودی آرامکو دارای دو ویژگی مشترک با "Apple Inc" " Microsoft Corp است. اول این که ارزش بازار با تریلیون‌ها دلار اندازه گیری می‌شود و دوم اینکه نسبت قیمت به درآمد بسیار بالاست.

اما بر خلاف این غول‌های فناوری، ارزش‌گذاری آرامکو بیشتر بر اساس توهم است تا خرد جمعی بازار.

آژانس آمریکایی این موضوع را مهم می‌دانست، زیرا دولت عربستان سعودی که هنوز به طور مستقیم و غیرمستقیم ۹۸ درصد از سهام این شرکت را پس از عرضه اولیه عمومی در سال ۲۰۱۹ در اختیار دارد، اکنون در حال بررسی این است که آیا سهام بیشتری را بفروشد یا خیر.

به گفته این آژانس، هیچ چیز از نظر فنی "غیر معقول" در ارزیابی آرامکو وجود ندارد. به هر حال، خریداران و فروشندگان قیمت را به طور شفاف در بازار سهام تعیین می‌کنند و ارزش گذاری شرکت‌ها در نظام سرمایه داری این گونه است.

اما به گفته بلومبرگ، مشکل کیفیت و وسعت کشف این قیمت است، زیرا بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ در سال گذشته، نقدینگی سهام آرامکو "بسیار بد" بوده و به طور متوسط روزانه فقط ۵۱ میلیون دلار سهام معامله شده است.

در ۱۶ مه، بلومبرگ گفت که عربستان سعودی به عرضه دیگری از سهام آرامکو نزدیک است و اشاره کرد که برنامه‌های عربستان سعودی برای ارائه سهام اضافی در سهام آرامکو به ارزش میلیارد‌ها دلار در حال افزایش است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ۱۶ آوریل از تکمیل واگذاری ۴ درصد از کل سهام آرامکو به شرکت سرمایه گذاری عربستان سعودی (السنابل) که تماماً متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی است، خبر داد.

از سوی دیگر، عربستان سعودی که معمولاً یکی از شلوغ‌ترین بازار‌های عرضه در خلیج فارس است، تا کنون در سال جاری ساکت بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر