15 خرداد 1402 - 14:37
عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایبِنا:

دلارزدایی راهگشای مراودات تجاری و ارزی/ شبکه جایگزین سوئیفت در تسهیل مبادلات موثر است

فعال اقتصادی گفت: دلارزدایی و استفاده از ارز‌های ملی، می‌تواند در تجارت و مبادلات مالی ما با کشور‌های منطقه بسیار اثرگذار باشد.
کد خبر : ۱۵۱۱۷۷

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص دلارزدایی و امکان مبادلات ارزی و تجاری با پول ملی در کشور‌های منطقه، اظهارداشت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، سیاست گذاران تصمیم گرفتند برای جلوگیری از نوسان ارزی و تسهیل شرایط برای فعالان اقتصادی، بخشی از مبادلات ارزی و تجاری با دلار را کاهش دهند؛ این موضوع در سفر‌های رئیس جمهور به کشور‌های مختلف نیز مورد تاکید قرار گرفت. ابراهیم رئیسی به هر کشوری سفر کرد از مبادلات ارزی و تجاری با ارز‌های ملی دو کشور صحبت کرد. به عنوان مثال در سفر وی به اندونزی هم صحبت‌هایی مبنی بر استفاده از پول ملی دو کشور در تبادلات مالی و بانکی مطرح شد.

وی ادامه داد: می‌توان بخشی از تجارت با کشور‌های منطقه و هم پیمان را با ارز‌های ملی انجام داد، اما در بخش‌هایی مثل فروش نفت که بیشترین درآمد ارزی ما بر مبنای دلار است، نمی‌توان ارز دیگری حتی یورو یا یوآن و روبل را جایگزین کرد. البته در سطوح پائین‌تر می‌توان با کشور‌هایی مثل روسیه یا چین به‌صورت تهاتر و یا استفاده از پول ملی کشور‌های مورد نظر مبادلات تجاری را انجام داد، چراکه برخی از این کشور‌ها مثل روسیه نیز مورد تحریم هستند و فقط می‌توان با تکیه بر تهاتر یا پول ملی با آن‌ها واردات یا صادرات داشت.

این فعال اقتصادی انجام تهاتر با برخی از کشور‌های منطقه را نیز غیرممکن خواند و افزود: برخی کشور‌ها در بخش تهاتر، کالایی برای مبادله با ایران ندارند. به عنوان مثال کشور‌های عراق یا افغانستان، ایران صادرات عمده نفتی و غیر نفتی به آن‌ها دارد، اما این کشور‌ها کالایی برای مبادله ندارند.

کیمیایی اسدی با اشاره به راه اندازی شبکه پیام رسان بین بانکی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مطرح شده در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران، رونمایی از شبکه پیام رسان بین بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت بود که می‌توان این موضوع را اقدامی مثبت و قابل توجه دانست. البته این شبکه هنوز فعال نشده در نتیجه نمی‌توان با جزئیات در خصوص نقاط ضعف و قوت آن اظهار نظر کرد، اما در نهایت این شبکه می تواند در فعالیت‌های اقتصادی راهگشا باشد و بسیاری از مبادلات ارزی به خصوص با کشور‌های اتحادیه و منطقه را ممکن سازد. به عنوان مثال برای کشور ما که تجارت زیادی با چین داریم می‌تواند بسیار مفید باشد و نیاز ارزی ما در ازای فروش نفت به این کشور را برطرف کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص راه اندازی نمایندگی بانک VTB روسیه در ایران گفت: این بانک در تجارت بین المللی بین ایران و روسیه می‌تواند بسیار موفق عمل کند، اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی اروپا و آمریکا باز هم نمی‌تواند بطور کامل کارایی داشته باشد. البته این بانک می‌تواند بر پایه ارز‌های ملی دو کشور، تسهیلاتی در واردات و صادرات با روسیه ایجاد کند. معتقدم شبکه پیام رسان بین بانکی به عنوان جایگزین سوئیفت می‌تواند بین کشور‌های منطقه تاثیر بیشتری داشته باشد و مبادلات ارزی ما با کشور‌هایی مثل چین و هند و آسیای شرقی را هموارتر سازد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها