12 خرداد 1402 - 15:15
فرزین با رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار کرد

هنر دیپلماسی اقتصادی؛ از همسایگان تا واشنگتن/ انجام آنچه با برجام نشد

دستاورد‌های سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به واشنگتن درباره استفاده از حق برداشت ویژه، قطعه دیگری از پازل دیپلماسی ارزی دولت را کامل کرد.
کد خبر : ۱۵۱۲۶۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ روز سه‌شنبه ۹ خردادماه رئیس‌کل بانک مرکزی به‌منظور دیدار و گفتگو با مقامات صندوق بین‌المللی پول، تهران را به مقصد واشنگتن ترک کرد. معاون امور بین‌الملل فرزین، او را در این سفر همراهی می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون عضو هیئت‌مدیره صندوق بین‌المللی پول است و رئیس‌کل بانک مرکزی از این فرصت برای رایزنی با مقامات صندوق بین‌المللی پول استفاده کرده است.

 

 

دیدار مهم با رئیس IMF

 

 

او نخست با جیهاد آزور؛ مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول دیدار و تبادل نظر کرد. در ادامه این سفر مهم، ساعاتی قبل محمدرضا فرزین با کریستالینا جورجیوا؛ رئیس صندوق بین‌المللی پول ملاقات و گفتگو کرد.

صندوق بین‌المللی پول یکی از مهم‌ترین نهاد‌های مالی دنیا است که البته تحت سلطه آمریکا قرار دارد و همین موضوع باعث شده در دهه‌های گذشته به‌ندرت مقامات ایرانی با مسئولان ارشد صندوق دیدار داشته باشند و از این حیث گفتگوی فرزین و جورجیوا در این برهه زمانی که مذاکرات بین‌المللی کشور وارد مرحله جدیدی شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

گشایش ارزی در واشنگتن

 

 

یکی از ظرفیت‌های مشارکت کشور‌ها در صندوق بین‌المللی پول، استفاده از فرصت حق برداشت خصوص (SDR) در شرایط خاص است؛ رؤسای بانک مرکزی کشورمان هم در سال‌های گذشته به‌ویژه در زمان تنگنای ارزی تحریم که با بحران کرونا هم‌زمان شده بود تلاش‌هایی برای دسترسی به سهمیه ایران داشتند که موفقیتی در این زمینه حاصل نشد؛ اما حالا خبر‌های متفاوتی از آن‌سوی اقیانوس اطلس مخابره می‌شود.

فرزین پس از دیدار‌های خود با مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن خبر داد که در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۶.۷ میلیارد دلار) است که از این منابع به‌منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود می‌تواند با کمترین تشریفات اداری و به‌سرعت از این قابلیت استفاده کند.

صندوق بین‌المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود به‌منظور کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به (SDR Allocation) "حق برداشت ویژه" می‌کند تا کشور‌ها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون‌رفت از وضعیت رکود به دست آورند.

در همین راستا تا پیش از سال ۲۰۲۱ در حساب ایران ۱.۴ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه‌های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا ۳.۴ میلیارد SDR به موجودی قبلی اضافه شد؛ لذا در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR حق برداشت ویژه) (معادل ۶.۷میلیارد دلار) است.

 

 

تکمیل پازل ارزی

 

 

بانک مرکزی در چارچوب دکترین اقتصادی دولت سیزدهم مبنی بر فعال‌سازی همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری پولی و بانکی با کشور‌های مختلف را در دستور کار قرار دارد.

این رویکرد با سفر رئیس‌کل سابق بانک مرکزی به روسیه کلید خورد. در ادامه، فرزین این مسیر را پرقدرت طی کرد که در نخستین گام به اتصال پیام‌رسان‌های بانکی دو کشور و برقراری ارتباط با بیش از ۱۰۰ بانک در ۱۳ کشور منتج گردید.

سفر رئیس‌کل به قطر، امارات و چین برای دیدار با همتایان خود و میزبانی از مسئولان عمانی که به‌تازگی به همراه سلطان هیثم به ایران سفر کردند، از دیگر اقدامات برای تکمیل قطعات پازل ارزی کشور بود که حالا یک قطعه دیگر از این پازل در واشنگتن در جای خود قرار داده شد.

 

البته برگزاری اجلاس اخیر اتحادیه پایاپای آسیایی با محوریت دلارزدایی و انعقاد پیمان‌های پولی در تهران که با اجماع کشورهای عضو بر راه‌اندازی قریب‌الوقوع سامانه جایگزین سوئیفت به پایان رسید و همینطور روابط اقتصادی جدی در قالب پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را هم نباید فراموش کرد، چرا که فرصت‌های بزرگی پیش روی کشور قرار داده‌اند.

 

 

انجام آنچه برجام نکرد

 

 

در این سال‌ها فشار زیادی از ناحیه گروهی از منتقدان وجود داشت که بدون برجام و FATF نمی‌توان مناسبات ارزی کشور را پیش برد، اما دولت سیزدهم معطل غربی‌ها نماند و هم‌زمان با دنبال‌کردن مذاکرات، برنامه دیپلماسی اقتصادی خود را پیش برد.

حالا بسیاری از گره‌ها که حتی در دوره برجام باز نشده بود، با تکیه بر دیپلماسی عزتمندانه باز شده است و خبر‌های پیاپی مانند آزادسازی ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی و دسترسی به حدود ۷ میلیارد دلار از ذخایر کشور نزد IMF بخشی از دستاورد‌های دوره جدید است.

بانک مرکزی هم‌زمان با پیگیری دیپلماسی ارزی، سیاست‌های پولی و ارزی در داخل مانند راه‌اندازی مرکز مبادله ایران جهت مدیریت عرضه و تقاضای ارز را با قدرت دنبال می‌کند و همه این وارد در کنار گسترش حوزه اختیارات بانک برای مدیریت بازار، توانسته است بازار ارز را تحت کنترل درآورده و فضای کلی کاهش نرخ را بر بازار حکم‌فرما کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر