رشد تجارت روسیه و چین رکورد زد

رشد تجارت روسیه و چین رکورد زد
گردش مالی بین ماه‌های ژانویه و می‌بیش از ۴۰ درصد افزایش سالانه داشته است.
کد خبر : ۱۵۱۵۶۹

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، داده‌های گمرک چین نشان داد که تجارت بین روسیه و چین با افزایش سرعت صادرات و واردات از ابتدای سال تاکنون،  پس از رسیدن به بالاترین سطح تاریخی در سال ۲۰۲۲، در سال جاری شتاب یافته است. بر اساس محاسبات، تجارت دوجانبه در ماه‌های ژانویه تا می ۴۰.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۹۳.۸ میلیارد دلار رسید. طی دوره گزارش شده، صادرات چین به روسیه با ۷۵.۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴۲.۹ میلیارد دلار رسیده است. واردات این غول آسیایی از روسیه با ۲۰.۴ درصد افزایش به ۵۰.۹ میلیارد دلار رسید.

تنها در ماه می، گردش تجاری بین دو کشور به ۲۰.۶ میلیارد دلار رسید و صادرات روسیه (۱۱.۳ میلیارد دلار) اندکی از تحویل از چین (۹.۳ میلیارد دلار) پیشی گرفت. تا پایان سال ۲۰۲۲، تجارت بین روسیه و چین با ۲۹.۳ درصد رشد سالانه به رکورد ۱۹۰.۳ میلیارد دلار رسید. ماه گذشته، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه خاطرنشان کرد که تجارت دوجانبه این دو کشور در مسیر پیشی گرفتن از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری و پیش بینی‌ها قرار دارد. او گفت: اگر تاکنون رقم ۲۰۰ میلیارد دلار دور از ذهن به نظر می‌رسید، احتمالاً امسال از آن فراتر خواهیم رفت. کارشناسان تجاری خاطرنشان کردند که همکاری‌های اقتصادی بین مسکو و پکن با توسعه راه‌های تجاری و زیرساخت‌های گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور تقویت شده است.

به گفته سرکنسولگری روسیه در هاربین، حدود ۲۰۰ هزار تن محموله در پنج ماه اول سال از طریق پل بین مرزی بلاگووشچنسک روسیه و هیهه چین که در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به بهره برداری رسید، حمل و نقل شده است. افزایش تحویل برون مرزی نیز در گذرگاه راه آهن Nizhneleninskoye - Tongjiang، با ۱ میلیون تن زغال سنگ سخت و سنگ آهن از روسیه به چین از زمان افتتاح آن در نوامبر ۲۰۲۲ مشاهده شده است. میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در اواخر ماه گذشته در جریان سفر خود به چین گفت که تجارت روسیه و چین نیز از تصمیم متقابل انجام اکثر معاملات با ارز‌های ملی به جای دلار آمریکا سود برده است. بر اساس داده‌های رسمی، در حال حاضر ۷۰ درصد از شهرک سازی‌های فرامرزی بین روسیه و چین با روبل یا یوان انجام می‌شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر