تحلیل المانیتور از سفر رئیسی به نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا

تحلیل المانیتور از سفر رئیسی به نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا
رئیس جمهور ایران به سه کشوری می‌رود که همانند تهران تحت تحریم‌های آمریکا بوده و در رویکرد ضد آمریکایی با آن‌ها شریک است.
کد خبر : ۱۵۱۵۷۸

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از المانیتور، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه به منظور تقویت روابط با کشورهای همفکر و دوست به آمریکای لاتین سفر خواهد کرد.هیئت همراه رئیس جمهور متشکل از وزرای امور خارجه، نفت و بهداشت خواهند بود که قرار است با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، توافق‌های متعددی را در زمینه همکاری‌های سیاسی، تجاری، صنعتی و علمی امضا کند.

مجموعه‌ای از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و این سه کشور در سال‌های اخیر زمینه‌های مشترک بیشتری را ایجاد کرده است. ایران و ونزوئلا در جولای گذشته، که رئیس جمهور نیکلاس مادورو از تهران بازدید کرد و رئیسی، وی را به دلیل مقاومتش در برابر تحریم‌ها و فشار‌های امپریالیستی ستایش کرد، توافق مشارکت ۲۰ ساله را امضا کردند. در جریان آن سفر، دو کشور نفت خیز قرارداد‌های انرژی منعقد کردند که در آن ایران متعهد به توسعه پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا شد.

در کوبا، به علاوه تجارت دوجانبه، دو کشور تحریم‌شده در حال برنامه‌ریزی برای بستن قرارداد‌های بزرگ در زمینه علوم پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی هستند. چنین همکاری‌هایی در طول همه گیری کرونا افزایش یافت. مرکز تحقیقاتی پیشروی ایرانی، انستیتو پاستور، برای تولید واکسن کووید-۱۹ که در ایران به نام پاستوکواک شناخته می‌شود، با موسسه فینلی کوبا وارد سرمایه‌گذاری مشترک شد. در سال‌های اخیر ایران نیز روابط خود را با نیکاراگوئه افزایش داده است. تنها در ماه فوریه، رئیس‌جمهور دانیل اورتگا در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در ماناگوا، صراحتا از امید‌های هسته‌ای ایران دفاع کرد. در همین سفر، امیرعبداللهیان با همتای نیکاراگوئه‌ای خود، دنیس مونکادا، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد، که انتظار می‌رود هیئت ایرانی در سفر آتی آن را دنبال کند.

به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی در جستجوی متحدان جدید با هدف کاهش فشار دشمنان غربی، صرفاً بر تجارت متمرکز باشد. از ایران از گسترش نفوذ ایدئولوژیک خود نیز غافل نشده است. علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی دفتر معظم له گفت: برخی فلسفه حضور ما در آمریکای لاتین را زیر سوال می برند، اما ضرورت جهانی شدن اسلام و گسترش آن در هر نقطه از جهان وجود دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر