در سه ماهه اول ۲۰۲۳؛

خودروسازی چین از ژاپن پیشی گرفت

خودروسازی چین از ژاپن پیشی گرفت
چین در حال رقابت برای رهبری بازار خودروهای الکتریکی در جهان است.
کد خبر : ۱۵۱۶۰۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل الامارات الیوم، چین از ابتدای امسال دو بار دنیای خودرو را تکان داد، اولین بار زمانی بود که خودروهای برقی چینی با کیفیت، امکانات و قیمت خود رقبای غربی را در نمایشگاه شانگهای متحیر کردند. سپس گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، چین از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت.

در حال حاضر، چین برای رهبری پردرآمدترین و معتبرترین بازار کالاهای مصرفی جهان، یعنی بازار خودروهای برقی، رقابت می‌کند که مدت‌هاست تحت سلطه برندهای آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره‌ای جنوبی است.

از نظر سیاست صنعتی، یعنی استفاده از منابع دولتی برای کمک به بخش‌های مطلوب، چین برای دهه‌ها آن را اجرا کرده است، اما در مورد خودروهای الکتریکی، سیاست صنعتی چین چندین هدف داشت که برای رسیدن به آنها تلاش کرد.


از جمله اهداف تولید خودروهای برقی این بود که دولت‌ها در سراسر جهان تغییرات آب و هوایی را به‌عنوان یک تهدید همیشگی می‌بینند که نیازمند مداخلات برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی است، و در اینجا چین به درستی شرط می‌بندد که در حمل‌ونقل، انتقال به نفع وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود.

وال استریت ژورنال گزارش داد که در سال ۲۰۰۹، چین شروع به اعطای یارانه‌های سخاوتمندانه به خریداران خودروهای برقی کرد، زیرا خرید عمومی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها خودروهای برقی را هدف قرار داد و به شارژرها یارانه پرداخت شد.

در حالی که سیاست صنعتی تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی را تضمین می کرد، حمایت‌گرایی تضمین می کرد که این وسایل نقلیه در چین و توسط شرکت های محلی ساخته می شوند. برای واجد شرایط بودن برای دریافت یارانه، خودروها باید ساخت داخل باشند.

اگرچه برندهای خارجی واجد شرایط بودند، اما مجبور بودند از باتری‌های ساخت شرکت‌های چینی استفاده کنند که به تولیدکنندگان چینی برتری نسبت به رهبران بازار آن زمان ژاپن و کره جنوبی می‌داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر