23 خرداد 1402 - 15:09
مدیر آمار و تحقیقات ارزی بانک‌مرکزی مطرح کرد؛

مرکز مبادله ایران گام مهمی برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز

مرکز مبادله ایران گام مهمی برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز
به گونه‌ای باید عمل شود که نرخ مرکز مبادله به عنوان مرجع معرفی شود و نرخ ارز مرجع از بازار غیررسمی به بازار رسمی منتقل شود.
کد خبر : ۱۵۱۷۸۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدرضا کاوند؛ مدیر آمار و تحقیقات ارزی بانک‌مرکزی در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، گفت: تثبیت اقتصادی به معنی ثبات نیست، بلکه تثبیت اقتصادی به معنی هموار کردن نوسانات است؛ بنابراین مفهوم تثبیت با ثبات و ثابت نگه داشتن متفاوت است. تثبیت مسئله‌ای است که در گذشته نیز وجود داشته و چیز جدیدی نیست.


وی افزود: نوسانات نرخ ارز عمدتا در بازار غیررسمی است که بنده آن را به عنوان بازار سیاه معرفی می‌کنم، اتفاق می‌افتد و با توجه به اثراتی که در اقتصاد دارد، در نظر گرفتن سیاست‌هایی برای جلوگیری از نواسانات اهمیت ویژه‌ای دارد.


کاوند با تاکید بر اینکه مدیریت عرضه و تقاضای ارز برای جلوگیری از نوسانات اقدامی اساسی است، گفت: خوشبختانه بانک مرکزی با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا گام مهمی در این مسیر انجام داده است که باید با عمق دادن به این بازار اثربخشی آن را افزایش دهد.


وی افزود: یعنی به گونه‌ای باید عمل شود که نرخ مرکز مبادله به عنوان مرجع معرفی شود و نرخ ارز مرجع از بازار غیررسمی به بازار رسمی منتقل شود.


کاوند در پایان تاکید کرد: بیش از اینکه نگران رشد نقدینگی باشیم، باید نگران مدیریت نقدینگی باشیم. اگر نقدینگی به طور مناسبی مدیریت شود، سیاست انقباضی به تولید ضربه نخواهد زد و حتی می‌تواند در رشد تولید و کنترل تورم اثرگذارتر باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر