23 خرداد 1402 - 18:57

راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی ایرانی در ونزوئلا

راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی ایرانی در ونزوئلا
راه‌اندازی مجدد خط تولید سایپا در ونزوئلا که از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود با سفر رییس‌جمهوری به آمریکای لاتین مورد توافق قرار گرفت.
کد خبر : ۱۵۱۸۰۳

به گزارش ایبِنا، در جریان سفر آیت الله رئیسی به ونزوئلا که در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشور‌های دوست و همسو، عازم این کشور‌ها در آمریکای لاتین شد، راه‌اندازی مجدد خط تولید گروه خودروسازی سایپا در این کشور که از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) مسکوت مانده بود، مورد توافق قرار گرفت.

فعالیت این کارخانه خودروسازی در دولت قبل متوقف شد و سرمایه گذاری که برای صادرات محصولات ایرانی (خودرو) شده بود، بر زمین ماند که دولت سیزدهم دوباره این سرمایه‌های راکد را به جریان انداخته است تا شاهد ارزآوری آن برای کشور باشیم.

در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد که کشورمان برای تولید خودرو‌های سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری کند. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو (Venirauto) تأسیس شد و نام «تورپیال» برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شروع شد.

در مجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (به مدت ۹ سال) ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر پنج هزار و ۱۶۵ دستگاه پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ دستگاه پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به این سو) بوده است.

بر پایه این گزارش، در سال ۱۴۰۱ صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکای لاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یک‌هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار این کشور خواهد شد.

۲۴ آبان ۱۴۰۱ بود که با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، وزیر حمل و نقل ونزوئلا و سفیر ونزوئلا در ایران، نخستین محموله یک‌هزار دستگاهی سایپا شامل خودرو‌های کوییک و ساینا به ونزوئلا ارسال شد.

در این مراسم وزیر حمل و نقل ونزوئلا با ابراز خوشنودی از همکاری مشترک بر اساس توافقات ایجاد شده بین دو کشور، گفت: بر اساس نگاه همکاری دو کشور در کمیسیون اقتصادی مشترک، در فاز اول صادرات خودرو‌های باکیفیت و قیمت مناسب سایپا در حال انجام است.

«رامون بلاسکز» با بیان اینکه در نمایشگاهی که شرکت‌های ایرانی در این کشور برگزار کردند از محصولات سایپا استقبال خوبی شد، گفت: در نظرسنجی انجام شده در این نمایشگاه، درخواست بالایی از سوی شهروندان ونزوئلایی برای خرید محصولات ایرانی ایجاد شد.

همچنین «علی کریمی» مدیر صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ونزوئلا، افزود: در قرارداد پنج ساله با ونزوئلا، ارسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته که تاکنون یک‌هزار دستگاه خودرو کوییک و ساینا به صورت CBU ارسال شده و تا پایان سال جاری ۲ هزار دستگاه دیگر هم ارسال خواهد شد.

این مسؤول سایپا خاطرنشان‌کرد: در سال جاری محصولات شاهین و آریا نیز بر اساس تقاضا به این کشور ارسال خواهد شد و علاوه بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت «ونیراتو» ونزوئلا پس از بازسازی و انجام تعمیرات لازم از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، برنامه سه ساله صادرات محصولات سواری و تجاری سایپا مشتمل بر ۲۵۰ هزار دستگاه است که ۱۰۰ هزار دستگاه آن به ونزوئلا صادر می‌شود.

تاریخچه شرکت ونیراتو

این شرکت با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو و ۶۴ درصدی شرکت دولتی کورپی ونسا در سال ۸۵ تأسیس شد که فعالیت آن تا سال ۹۴ ادامه داشت و از سال ۹۴ تا سال گذشته غیرفعال بود که از سال ۱۴۰۱ همکاری مجدد را آغاز کرد.

ظرفیت تولید این شرکت سالیانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.

میزان تولید این شرکت در بازه زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ تعداد ۲۰ هزار و ۸۶۲ دستگاه خودرو بود که سهم سایپا ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه و ایران‌خودرو ۹ هزار و ۱۷۷ دستگاه بوده است.

اقدامات انجام شده

بر پایه این گزارش، مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی مدت پنج سال، صادرات یک‌هزار دستگاه ساینا اس و کوییک اس در سال ۱۴۰۱، صادرات یک‌هزار دستگاه ساینا اس و کوییک اس در سال ۱۴۰۲، شروع عملیات بازسازی خط مونتاژ ونیراتو و ایجاد شبکه فروش و خدمات پس از فروش، از جمله اقدامات انجام شده است.

برنامه‌های آتی

همچنین، برنامه‌ریزی برای صادرات محموله‌های یک‌هزار دستگاهی خودروی کامل (هر ۲ ماه یک‌بار)، برنامه‌ریزی صادرات محموله‌های ۲ هزار دستگاهی SKD به صورت سه ماهه، ایجاد خط مونتاژ محصولات سبک و انواع وانت، توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش در سایر شهر‌های ونزوئلا، مشارکت در توسعه زیرساخت‌های قطعه سازی با رویکرد داخلی‌سازی قطعات در ونزوئلا و گسترش اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم، برنامه‌های پیش‌بینی شده برای آینده در این حوزه است.

در جریان این سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور ۱۹ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

 

منبع:ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر