23 خرداد 1402 - 22:55

شرکتی که به‌زودی عرضه اولیه می‌شود

شرکتی که به‌زودی عرضه اولیه می‌شود
خبرنگاران بازار سرمایه در یازدهمین بازدید از صنایع بورسی، با سفر به استان قزوین از شرکتی بازدید کردند که در صف عرضه اولیه است.
کد خبر : ۱۵۱۸۰۷

به گزارش ایبنا، در چند کیلومتری جنوب استان قزوین، در مجاورت شهرک صنعتی لیا، کارخانه‌ای مستقر شده است که در سوله‌ای حدودا ۲۵ هزار متری، مخازن گاز (CNG) بدون درز تحت‌فشار را تولید می‌کند. صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ خرداد) در یازدهمین برنامه بازدید از صنایع با هماهنگی روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، خبرنگاران بازار سرمایه، کارشناسان شرکت فرابورس و سازمان بورس، از شرکت «آسیا ناما» بازدید کردند که قرار است به‌زودی بخشی از سهام آن در بازار سرمایه عرضه اولیه بشود.

به‌طور کلی، کارخانه‌های تولید مخازن دو روش تولیدی دارند. اول استفاده از لوله و دوم استفاده از ورق‌های فولادی. تفاوت این دو روش عمدتا در تکنولوژی فرم‌دهی به مخازن است. مدیر این کارخانه جزئیات خط تولید این صنعت را برای کارشناسان و خبرنگاران تشریح کرد.

آشنایی با مراحل تولید مخازن گاز طبیعی/شرکتی که به‌زودی عرضه اولیه می‌شود



آسیا ناما جهت تامین نیاز‌های داخلی کشور در سال ۱۳۸۵ با بررسی نیاز بازار داخلی و جهانی و تحقیقات گسترده علمی و صنعتی، با توجه به آلودگی هوای کشور، کمبود سوخت بنزینی و برنامه مدون دوگانه‌سوز نمودن ۱۰ میلیون خودرو در ۵ سال آینده، بر آن شد تا در چارچوب طرح توسعه خود، کاربری شرکت را تغییر داده و اقدام به تولید مخازن گاز طبیعی فشرده نماید.

بیشتر تولیدات استوانه‌ای شکل مخزن گاز این کارخانه از ورق‌های فولادی تولید می‌شود. ورق‌های فولادی هم از داخل ایران و از شرکت فولاد اکسین اصفهان تامین می‌شود. درصد کمی از تولیدات هم با ماده اولیه لوله تولید می‌شود.

 

آشنایی با مراحل تولید مخازن گاز طبیعی/شرکتی که به‌زودی عرضه اولیه می‌شود


بزرگترین مشتری‌های این شرکت، خودروسازان بزرگ جهت تولید مخازن CNG هستند؛ ایران‌خودرو، سایپا، و زامیاد. تولیدکنندگان مخازن بدون درز، پروژه‌های انتقال گاز به‌روش خط لوله مجازی، سازندگان سبد‌ها و اسکیدتریلر‌های حمل گاز نیز از دیگر مشتریان این شرکت هستند.


خط تولید آسیا ناما چگونه کار می‌کند؟

در روش تولید مخازن با ورق تولیدی ابتدا ورقه‌ها که حدود یک سانتی‌متر ضخامت دارند، بااندازه بسیار بهینه و به شکل مدور برش می‌خورند و آماده می‌شوند تا ۴ ساعت و نیم در کوره اسفرودایف با دمای ۷۴۰ درجه بمانند. این ورقه‌ها سه مرحله پرس می‌شوند که دو مرحله آن پرس سرد است. ورقه‌ها تحت فشار‌های بالای هزار تن قرار می‌گیرند. پرس اول ۱۹۰۰ تن وزن دارد که ورقه‌ها را شبیه استوانه می‌کند. به‌گفته مدیر کارخانه این پرس‌ها جزء بالاترین تکنولوژی‌های دنیاست و شاید تنها سه یا چهار کشور دستگاه پرس ۱.۹۰۰ تنی داشته باشند. این دستگاه برای شرکت صنعتی شولر (Schuler) آلمان است.

آشنایی با مراحل تولید مخازن گاز طبیعی/شرکتی که به‌زودی عرضه اولیه می‌شود


آخرین مرحله پیش از تست، فرم‌دهی گرم دایفینگ با ۱۰۰۰ درجه حرارت است. فرآیندی که سمت دوم لوله با آن بسته می‌شود. بدون ذره‌ای فعالیت جوشکاری. فعالیت این بخش شبیه سفال‌گری است. نوعی سفال‌گری که با آب و گِل نیست بلکه با آهن و آتش است.

از این بعد آزمایش‌های کارخانه‌ای و لابراتورآری آغاز می‌شود. تست هیدرواستاتیک نوعی تست فشار است که در آن تمامی اجزاء بطور کامل با آب پر می‌شوند. هوای موجود در سیستم حذف می‌شود و فشار سیستم حدودا تا ۱.۵ برابر فشار کاری سیستم افزایش می‌یابد. بازرس مقیم سازمان استاندارد در همه بخش‌ها حضور دارند و بدون حضور او کسی اجازه تولید ندارد. آزمایش‌های دیگر اعم از آزمون ضخامت و ترک، کشش ضربه (بررسی وارد آوردن ۴۰ ژول انرژی)، آزمون ترکیدن، نشتی و… تست خواهند شد.

منبع: سنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر