25 خرداد 1402 - 10:50
مدیر عامل اسبق بانک تجارت در گفت‌وگو با ایبِنا؛

چرا ثبات بازار ارز در برنامه‌ریزی و رشد اقتصادی مهم است؟

چرا ثبات بازار ارز در برنامه‌ریزی و رشد اقتصادی مهم است؟
با ایجاد ثبات در بازار ارز، فعالان اقتصادی می‌توانند برای برنامه‌های میان مدت و بلندمدت خود با توجه به نرخ ارز برنامه‌ریزی کنند.
کد خبر : ۱۵۱۸۲۳

محمدرضا رنجبر فلاح؛ اقتصاددان و مدیر عامل اسبق بانک تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به سیاست تثبیت اقتصادی و ارزی گفت: در شرایط کنونی یکی از نیازهای اساسی اقتصاد ایران ایجاد ثبات در بازار ارز است چرا که از طریق ثبات در بازار ارز می‌توانیم به ثبات در قیمت‌ها برسیم.

 

وی ادامه داد: با ایجاد ثبات در بازار ارز و قیمت‌ها فعالان اقتصادی می‌توانند برای برنامه‌های میان مدت و بلندمدت خود با توجه به نرخ ارز برنامه ریزی کنند. همچنین برنامه‌ریزان اقتصادی نیز می‌توانند در حوزه‌هایی مانند واردات ماشین آلات و مواد اولیه و ... سرمایه گذاری بهتری داشته باشند.

 

مدیرعامل اسبق بانک تجارت با اشاره به این موضوع که ثبات در بازار ارز برای برنامه‌ریزی و رشد اقتصادی مهم است، تاکید کرد: در شرایط کنونی اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی برای کنترل نوسانات نرخ ارز کاملا درست و دقیق است، یعنی بانک مرکزی برای کم کردن نوسانات نرخ ارز و قراردادن آن در یک کانال مشخص سیاست و ابزارهای خوبی را در پیش گرفته است.

 

رنجبر فلاح گفت: بانک مرکزی قصد دارد از طریق مرکز مبادله ایران حجم بالای تقاضای ارز که در بازارهای واقعی اقتصاد وجود دارد و برای واردات کالا، ماشین آلات، نیازهای تولیدکنندگان و نیاز مصرفی جامعه است را پاسخ دهد تا این تقاضا به سمت بازار غیررسمی سرازیر نشود. 

 

مدیرعامل اسبق بانک تجارت در پایان تاکید کرد: مرکز مبادله ایران بستری را ایجاد می‌کند که بتوانیم در آن بستر نرخی نزدیک به نرخ تعادلی ارز را شاهد باشیم و نرخی را در بازار مبادله دنبال کنیم که نرخ با ثباتی است و مدیریت آن در اختیار بانک مرکزی خواهد بود. زمانی که نرخ ارز با ثبات و در اختیار بانک مرکزی باشد دیگر هیجانات و انتظارات کاذب در بازار آزاد وجود نخواهد داشت.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر