24 خرداد 1402 - 23:33

ماجرای ۲ برابر شدن هزینه رجیستری آیفون

ماجرای ۲ برابر شدن هزینه رجیستری آیفون
سود بازرگانی واردات از جمله موبایل در سال جاری دو برابر سود بازرگانی واردات تجاری تعیین شده که تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد.
کد خبر : ۱۵۱۸۴۹

به گزارش ایبِنا، درباره برخی اخبار منتشر شده از دو برابر شدن هزینه رجیستری آیفون توضیح داد: چند مسئله درباره واردات موبایل تداخل پیدا کرد، مجلس برای سال جاری مصوب کرد کلیه رویه‌های واردات، خارج از رویه تجاری، مشمول دو برابر هزینه واردات شود و این موضوع فقط مختص موبایل نیست. پس این موضوع جدیدی نیست و فقط بعد از انتشار کتاب قانون تعرفه‌ها، اجرا شد. این قانون مربوط به سود بازرگانی کلیه کالا‌های مسافری است و فقط مربوط به آیفون نیست. ضمن اینکه از ابتدا در طرح رجیستری مقرر شده بود هزینه رجیستری مسافری دو برابر هزینه تجاری باشد.

وی افزود: در اصل در رویه تجاری علاوه بر زمان‌بر بودن تامین ارز، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌ای دیگر پرداخت می‌شود، اما موبایل مسافری به راحتی با هزینه و قیمت کمتر وارد می‌شد. همچنین با وجود گذشت هفت سال از طرح رجیستری شاهد هستیم که موبایل‌های مسافری عملاً مسافری واقعی نیستند و بیش از ۷۰ درصد موبایل‌های مسافری، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و با بهره مندی از معافیت‌های مسافری از سامانه استفاده می‌کند. تاکنون پرونده‌های تخلف بسیاری در حوزه پاسپورت، آژانس‌های هواپیمایی که کد در اختیار افراد قرار می‌دادند و ... وجود داشته است.

رئیس انجمن موبایل با بیان اینکه طبق قانون کالای مسافری، کالای تجاری نیست و نباید خرید و فروش شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کالای مسافری در اصل کالای قاچاق است، اما با پوشش کالای مسافری در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دو برابر بودن سود بازرگانی برای کالای مسافری به معنی افزایش قیمت آیفون نیست، تصریح کرد: در حال حاضر تا مدل ۱۳ آیفون به صورت تجاری به کشور وارد می‌شود که سود بازرگانی آن ۱۵ درصد بوده و هست و بازرگان هم هیچ افزایش قیمتی برای آن ندارد. به طور کلی واردات مسافری آیفون ۱۳ کم است و کمتر هم می‌شود، چرا که با این قانون صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین تا امروز بحث افزایش قیمت آیفون مطرح نیست.

به گفته رئیس انجمن موبایل در کتاب تعرفه امسال سود بازرگانی در رویه تجاری برای موبایل زیر ۱۰۰ دلار معادل شش درصد، ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار چهار درصد و برای موبایل ۶۰۰ دلار به بالای ۱۵ درصد است. به طور کلی ما در قانون چیزی به عنوان هزینه رجیستری نداریم، بلکه بازرگان باید تعرفه گمرکی، سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند تا موبایل رجیستر شود.



یک پیشنهاد برای واردات آیفون ۱۴ به بالا


عبقری با بیان اینکه موضوع دیگر نامه‌ای است که انجمن یک ماه پیش به معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرده، گفت: یکی از موضوعاتی که در این نامه مطرح شده بود، محروم بودن تجار و بازرگانان از واردات قانونی آیفون ۱۴ بود. تا اول اسفند سال قبل امکان واردات مسافری آیفون بوده، هرچند رجیستر نشده، اما بعد از این تاریخ به طور کلی هیچ وارداتی برای آیفون ۱۴ ثبت نشده است. این وضعیت باعث افزایش قاچاق موبایل به کشور شده و از طرف دیگر شاهد فرصت طلبی‌هایی هستیم. به طوری که برخی از فروشگاه‌ها یا سایت‌های فروش به مشتریان می‌گویند کد یا دستگاهی دارند که آیفون ۱۴ با آن کار می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت هم در این مدت منفعتی از واردات آیفون ۱۴ نداشته، اظهار کرد: با توجه به این شرایط و تصمیم مجلس مبنی بر تعرفه ۱۵ درصدی برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، انجمن در این نامه تقاضا کرده مانند ترکیه، در راستای جلوگیری از سودجویی در بازار و واردات آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ رفرش و ریپک بی‌کیفیت، تعرفه واردات تجاری آیفون ۱۴ به بعد را ۲۵ درصد کند، اما اجازه واردات آن را بدهد.

رئیس انجمن موبایل با بیان اینکه اگر با این نامه موافقت شود هم بحث گرانی آیفون مطرح نیست، گفت: این موضوع برای آیفون ۱۴ به بعد مطرح هست که در اصل الان در بازار اجازه فروش ندارد و تاکنون به صورت قاچاق وارد شده است.

 

منیع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر