25 خرداد 1402 - 14:40
درگفت‌وگو با ایبِنا؛

دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی باید تداوم داشته باشد/ نباید جزیره‌ای عمل کرد

دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی باید تداوم داشته باشد  نباید جزیره‌ای عمل کرد
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی باید به عنوان سیاست‌های خارجی تداوم و خروجی داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۱۸۵۶

عباس آرگون؛ عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به قطر با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی به خبرنگار ایبِنا گفت: سفر فرزین به قطر در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و استمرار و تقویت همکاری‌ها و رایزنی‌های پولی و بانکی و اقتصادی با همسایگان انجام شده که مطمئنا هر چقدر این روابط توسعه یابد به نفع اقتصاد کشور است. معتقدم باید در حد توان از این شرایط برای ایجاد تعامل سازنده با کشور‌های مختلف استفاده کنیم تا در نهایت به یک توسعه و پیشرفت اقتصادی مطلوب برسیم.


وی با تاکید بر اینکه در تعاملات بین المللی نباید مثل یک جزیره عمل کرد، افزود: بی تردید اگر جزیره‌ای عمل کنیم، راهی برای رشد و توسعه نداریم و در مقابل اگر مراودات بین المللی را تقویت کنیم و قواعد بین المللی را بپذیریم، می‌توانیم شاهد رفع بسیاری از محدودیت‌ها و رشد و توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری باشیم.

 

آرگون با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به بهترین شکل بهره برد، گفت: ما باید تا حد توان از ظرفیت‌های موجود برای انطباق و ارتباط بیشتر با کشور‌های منطقه و دنیا استفاده کنیم تا بتوانیم بر اساس همین مزیت‌ها حضور پر رنگ تری در عرصه بین المللی داشته باشیم. کشور ما ظرفیت ها پتانسیل های قابل توجهی از نظر منابع، نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی و استراتژیک دارد که اگر بتوان با تعاملات و ارتباط خارجی از این ظرفیت ها استفاده کرد شاهد پیشرفت کشور در منطقه خواهیم بود.


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران بر لزوم برخورداری بانک مرکزی از اختیارات و استقلال کافی تاکید کرد و گفت: هر چه بانک مرکزی به سمت استقلال پیش برود و از جریانات و بحث‌های سیاسی پرهیز کند و به عنوان یک حوزه تخصصی نقش آفرینی داشته باشد، قطعا به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک بزرگی خواهد کرد.


وی در کنار اعطای اختیارات بیشتر به لزوم پاسخگویی بانک مرکزی هم اشاره کرد و افزود: دادن اختیارات بیشتر مستلزم یک پیش نیاز مهم است، چراکه بانک مرکزی در کنار استقلال و اختیارات کافی برای رسیدن به اهدافش باید پاسخگو نیز باشد. همچنین بانک مرکزی باید برای نظارت کافی بر بانک‌ها و ایفای نقش کلیدی در بخش‌های کلان سیاست‌های پولی و مالی کشور از افراد حرفه‌ای و مجرب استفاده ببرد تا بتواند اقتصاد کشور را هر چه بهتر به سمت بهبود و رشد و توسعه هدایت کند.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر