سایت کریدل تحلیل کرد؛

پیش‌بینی تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قطر/ مذاکرات غیرمستقیم تهران برای رفع تحریم‌ها

پیش‌بینی تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و قطر  مذاکرات غیرمستقیم تهران برای رفع تحریم‌ها
یک سایت تحلیلی خبری در حوزه آسیای غربی پیش بینی کرد تجارت بین تهران و دوحه تا سال ۲۰۲۵ به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید.
کد خبر : ۱۵۱۸۶۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا، کریدل؛ سایت تحلیلی خبری در حوزه آسیای غربی در گزارشی از سفر روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی ایران به قطر نوشت: پیش بینی می‌شود تجارت بین تهران و دوحه تا سال ۲۰۲۵ به ۳ میلیارد دلار برسد.


محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، ۱۴ ژوئن در دوحه با همتای قطری خود بندر بن محمد آل ثانی دیدار و درباره راه‌های گسترش روابط بانکی بین کشور‌های همسایه گفت‌وگو کرد.


فرزین به رئیس بانک مرکزی قطر گفت: تقویت همکاری‌های مالی و بانکی بین دو کشور به طور کلی زمینه لازم را برای افزایش حجم مبادلات تجاری فراهم می‌کند و تقویت همکاری‌ها در اولویت دستور کار مشترک دو کشور است.


در مقابل، آل ثانی ضمن اشاره به ضرورت پیشبرد روابط تهران-دوحه، به "فرصت‌های زیاد افزایش حجم تجارت بین دو کشور"، تاکید کرد.


به گزارش رسانه دولتی ایران، سفر فرزین به پادشاهی خلیج فارس در چارچوب سیاست دولت ابراهیم رئیسی برای بهبود روابط با کشور‌های همسایه صورت گرفت.


ورود رئیس بانک مرکزی ایران به دوحه در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران قرار است میلیارد‌ها دلار سرمایه مسدود شده تحت تحریم‌های غرب را به عنوان بخشی از مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده برای «تشنج‌زدایی» و احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، دریافت کند، منتشر شده است.

 

 


قطر سال گذشته میزبان چندین دور مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی و سایر امضاکنندگان (برجام) بود، پیش از آنکه آمریکا از بخشی از آن به دلیل فشار شدید اسرائیل کنار بکشد.


ایران و قطر همچنین صاحب بزرگترین میدان گازی جهان - میدان پارس جنوبی / گنبد شمالی - میعانات گازی - هستند که نقش مهمی در روابط آن‌ها ایفا می‌کند.


در ماه آوریل، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در غرب آسیا اعلام کرد که حجم تجارت بین دو کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید. سواحل خلیج فارس با هماهنگی روسیه، قطر و ترکمنستان به قطب گاز منطقه‌ای بزرگ تبدیل می‌شود.


قطر همچنین قرار است به «اتحاد دریایی» به رهبری ایران بپیوندد که هدف آن گشت زنی در شمال اقیانوس هند است.


دیدار روز چهارشنبه فرزین با رئیس بانک مرکزی قطر، پس از سفر اخیر وی به پایتخت ایالات متحده انجام می‌شود که در آنجا با کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین المللی پول (IMF) دیدار کرد.


رئیس بانک مرکزی در جریان گفتگو‌های خود بر برنامه اصلاحات تهران برای دستیابی به ثبات اقتصادی علی رغم سرکوب تحریم‌های غرب تاکید کرد. وی به ویژه به تلاش برای کاهش تورم تا ۳۰ درصد قبل از پایان سال جاری اشاره کرد.


مدیر صندوق بین المللی پول نیز گفت: تجدید تعامل تهران با صندوق بین المللی پول می‌تواند به ارائه تصویری مثبت از اقتصاد ایران به بازار‌های جهانی کمک کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر