26 خرداد 1402 - 20:38

ایران ششمین کشور تولیدکننده کاتالیست بنزین یورو ۴/ یک کالای تحریمی دیگر ساخته شد

ایران ششمین کشور تولیدکننده کاتالیست بنزین یورو ۴  یک کالای تحریمی دیگر ساخته شد
ایران هم‌اکنون ششمین کشور سازنده کاتالیست RFCC برای تولید بنزین یورو ۴ است که پیش از این ورود آن به ایران تحریم شده بود.
کد خبر : ۱۵۱۸۹۷

به گزارش ایبِنا، واحد RFCC یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین واحد‌های عملیاتی یک پالایشگاه است. در پالایشگاه امام‌خمینی شازند که مدرن‌ترین پالایشگاه نفت‌خام کشور بوده و نقش مهمی در تأمین فرآورده‌های نفتی ایفا می‌کند، محصول اصلی واحد RFCC بنزین با کیفیت یورو ۴ است.

همواره در طول سال‌های گذشته، یکی از گلوگاه‌های عملیاتی و چالش‌های این واحد در پالایشگاه امام خمینی شازند، تأمین کاتالیست آن بوده که کشور‌های غربی در اعمال تحریم‌های ظالمانه، ورود آن به کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده بودند.

سابق بر این، کاتالیست واحدت RFCC عمدتا از کشور‌های چین، آلمان و روسیه تأمین می‌شد، اما در پی تشدید تحریم‌ها، برنامه خودکفایی در تأمین این کاتالیست مهم در دستور کار قرار گرفت.

مجید رجبی، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند در این خصوص گفت: کاتالیست ایرانی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی و در فرآیندی ۱۰ ساله تولید شده است.

وی افزود: در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به‌طور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴، ۲ تا ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۸۰۰ تن گاز مایع تولید می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: کیفیت کاتالیست ایرانی بومی‌سازی‌شده واحد RFCC با کاتالیست‌های اروپایی برابری می‌کند و خوشبختانه ریسک استفاده نخستین بار از این کاتالیست در واحد‌های تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) نتایج خوبی به همراه داشته است.

در واقع ایران هم‌اکنون با تولید بومی کاتالیست RFCC ششمین کشور جهان است که به این دانش و تکنولوژی استراتژیک دست یافته و متخصصان ایرانی تولید این کاتالیست، پس از تولید موفق بنزین ایرانی با استاندارد یورو ۴ با استفاده از کاتالیست ایرانی، اعلام آمادگی کرده‌اند که در دیگر پالایشگاه‌های کشور نیز از کاتالیست بومی سازه شده استفاده شود.

یوسف ابراهیمی، مدیر مالی پالایشگاه امام خمینی شازند در خصوص میزان صرفه‌جویی ارزی با تولید داخلی این کاتالیست گفت: فقط در سال گذشته بالغ بر ۲۷ میلیون یورو جلوگیری از خروج ارز از کشور شده و نزدیک به ۷ میلیون یورو نیز صرفه‌جویی اقتصادی تولید داخلی این کاتالیست بوده است.

ابراهیمی، پالایشگاه آبادان و اصفهان را مشتریان بعدی کاتالیست ایرانی اعلام کرد و گفت: در شرایطی که تأمین ارز یک دغدغه بزرگ برای شرکت‌هاست، ساخت داخل این کاتالیست کمک بزرگی به مجموعه‌های پالایشی خواهد بود.

مدیر مالی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تأمین امنیت اقتصادی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را از دیگر دستاورد‌های تولید داخلی این کاتالیست موردنیاز صنایع پالایشی اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۲۵۳ هزار میلیارد تومان فروش داشتیم که صورت‌های مالی آن به تازگی تهیه شده؛ ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز سود پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از کسر مالیات بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر