سلطه ارزهای غربی بر باد رفت!

سلطه ارزهای غربی بر باد رفت!
معاون وزیر دارایی روسیه گفت: دلار و یورو به دنبال سیاست تحریمی آمریکا، سلطه خود در مبادلات را از دست داده‌اند.
کد خبر : ۱۵۱۹۱۰

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، ولادیمیر ایلیچف، معاون وزیر دارایی و توسعه اقتصادی روسیه اظهار کرد: سهم دلار و یورو در تسویه حساب‌های روسیه از ۹۰ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۵۰ درصد تا پایان سال کاهش یافته و کاهش آن ادامه خواهد یافت. وی در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ  گفت که دلار و یورو به تدریج سلطه جهانی خود را از دست می‌دهند، زیرا سیاست تحریمی واشنگتن باعث شده که کشور‌های بیشتری در سراسر جهان به مبادلات با ارز‌های ملی روی بیاورند.

ایلیچف گفت: در اوایل سال ۲۰۲۲ سهم دلار و یورو در گردش تجاری ما تقریباً ۹۰ درصد بود که تا پایان سال، سهم این ارز‌ها به ۴۸ درصد کاهش یافت. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد تسویه حساب‌ها به روبل و یوان انجام می‌شد. امسال این روند همچنان ادامه خواهد داشت و کشور‌های غربی به پذیرش بسته‌های تحریمی ادامه می‌دهند.

سال گذشته روسیه جایگزینی دلار و یورو در مبادلات خارجی خود با سایر ارز‌ها را به طور فعال آغاز کرد و تعداد حساب‌های بانکی و تراکنش‌های بین شرکت‌ها و مؤسسات مالی شامل ارز‌های غربی را به طور چشمگیری کاهش داد. معاون وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که بسته به سناریو‌های مختلف، این وزارتخانه دارد سهم دلار و یورو تا پایان سال به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد. وی تصریح کرد: سهم روبل در مبادلات بین کشور‌های اوراسیا در سال ۲۰۲۳ به ۷۵ درصد رسید.

جدا از اوراسیا و کشور‌های شوروی سابق، چین و کشور‌های عربی از جمله کشور‌هایی هستند که در دور شدن از دلار جدیت بیشتری دارند. ما به حجم قابل توجهی از مبادلات با هند برحسب روپیه رسیده ایم. ضمن اینکه کشور‌های آسیایی شامل چین به عنوان شرکای تجاری اصلی ظاهر شده اند و همکاری‌های اقتصادی به سرعت در حال افزایش است. روسیه و چین کاربرد ارز‌های خود را در تجارت تسریع کرده اند که به نفع هر دو کشور بوده است.

بر اساس آمار رسمی، تجارت دوجانبه بین چین و روسیه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسید. به گفته ایلیچف، اکنون مسکو و پکن، هدف تجاری جدید ۳۰۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده اند.

این مقام اقتصادی روسیه اعلام کرد که روسیه و ایران در مراحل پایانی توافق تجارت آزاد هستند، توافقی که قرار است اوایل امسال امضا شود. انتظار می‌رود این توافق برای شرکت‌های روسی عالی باشد، چرا که از تعرفه‌های بسیار بالای صادراتی ایران معاف می‌شوند. ایلیچوف گفت که قرارداد‌های تجارت آزاد مشابه با امارات متحده عربی، مصر و اندونزی نیز در حال مذاکره است و پیش بینی می‌شود تا چند سال دیگر اجرایی شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر