فرار مصر از محاصره دلار با «بریکس»

فرار مصر از محاصره دلار با «بریکس»
گئورگی بوریسنکو سفیر روسیه در قاهره اعلام کرد که مصر برای پیوستن به گروه بریکس درخواست داده است.
کد خبر : ۱۵۱۹۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بوریسنکو - در بیانیه‌های مطبوعاتی - تاکید کرد که یکی از ابتکاراتی که "بریکس" در حال حاضر در آن مشارکت دارد، تبدیل تجارت به ارز‌های جایگزین تا حد امکان، چه ملی و چه ایجاد یک ارز مشترک است و گفت که مصر "بسیار به این موضوع علاقه‌مند است. "

اشرف حبیب، استاد اقتصاد دانشگاه فیوم، معتقد است که حرکت به سمت برجام گام مهمی برای شکستن سلطه دلار، تقویت اقتصاد و نجات کشوری مانند مصر است که بیشتر نیاز‌های غذایی خود را وارد می‌کند.

وی در گفتگوی خود با الجزیره نت توضیح داد که مهمترین عنصر مبادله با ارز‌های محلی و شاید بعداً ایجاد یک واحد پولی واحد است.

حبیب خاطرنشان کرد که الحاق مصر به این کشور اجازه می‌دهد تا از بانک توسعه این بلوک وام‌های نرم دریافت کند که به گفته وی به فرار از محاصره صندوق بین المللی پول و شرایط سخت آن کمک می‌کند.

گروه "بریکس" مالک بانک توسعه خود است که هدف آن حمایت از پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار کشور‌های شرکت کننده در این گروه است.

یک منبع رسمی در وزارت همکاری‌های بین المللی مصر تاکید کرد که پیوستن به برجام مزایای زیادی از نظر اقتصادی به همراه داشته باشد که مهمترین آن‌ها بهبود شرایط تجارت خارجی، گسترش حجم صادرات محصولات داخلی، افزایش رقابت پذیری با بسیاری از کشور‌ها و جذب سرمایه گذاری در بخش‌هایی است که هدف دولت، توسعه آن است.


وی - در مصاحبه خود با الجزیره نت - تاکید کرد که مصر امیدوار است که بار پوند (پول محلی) را در اسرع وقت کاهش دهد و توضیح داد که دولت در بیش از یک جهت حرکت می‌کند، اما او نشان داد که این موفقیت این حرکت‌ها به مواضع سیاسی بستگی دارد.

این منبع خاطرنشان کرد: مصر به کمک‌های آمریکا متکی است و روابط قوی با واشنگتن دارد که به شکستن سلطه دلار در معاملات تجاری بین المللی راضی نخواهد شد. وی افزود: مصر موفق شده است از طریق توافقات دوجانبه با کشور‌های بزرگی مانند روسیه، چین و هند، دری را به سوی معاملات تجاری بدون دلار باز کند و این گام ممکن است در درازمدت پیشرفتی برای گنجاندن پوند در معاملات بین المللی باشد. به خصوص که کشور‌های بریکس همین هدف را دارند که رهایی از سلطه دلار و معامله با ارز‌های محلی خودشان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر