27 خرداد 1402 - 17:06
وزیر اقتصاد خبر داد؛

مجوز فروش ۳۰۰۰ خودرو معطل مانده در گمرکات گرفته شد

مجوز فروش ۳۰۰۰ خودرو معطل مانده در گمرکات گرفته شد
وزیر اقتصاد گفت: تا پایان تابستان برای ۳۰۰۰ خودرویی که در گمرکات کشور معطل مانده بودند مجوز فروش را گرفته‌ایم.
کد خبر : ۱۵۱۹۳۲

به گزارش ایبنا، سید‌احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از گمرک، انبار‌های سازمان اموال تملیکی استان هرمزگان در بندر شهید رجایی و انبار کالا‌های رسوبی عنوان کرد: در راستای دستور رئیس جمهور برای تهیه گزارشی از وضعیت تجارت، گمرکات و انبار‌های تجاری کشور امروز ۲ بخش مهم و کلیدی که سهم بسیار پررنگ و مهمی در اقتصاد دارد را بازدید کردیم که بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین مبدا تجاری کشور و و بندر امام خمینی (ره) رتبه اول بنادر در واردات کالا‌های اساسی کشور را شامل می‌شود.

خاندوزی افزود: مجموعه کالا‌های رسوبی در گمرکات کشور حدود ۵۰۰ هزار تُن است که در مقایسه با عدد ۱۶۰ میلیون تُن حجم صادرات و وارداتی که در گمرکات انجام می‌شود عدد بسیار پایینی است و تقریبا سه هزارم مجموعه تجارت بزرگی است که در کشور انجام می‌شود.

وی، ادامه داد: این آمار حکایت از کاهش حدود ۱۵ درصدی رسوب کالا در بنادر و گمرکات نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد، در حالی که در همین بندر شهید رجایی ۱۹ درصد افزایش اظهارنامه‌های صادراتی و افزایش ۱۰ درصدی اظهارنامه‌های وارداتی را داشته‌ایم و کاهش ۱۵ درصدی رسوب نشان از همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی در بالابردن سرعت تخلیه کالا‌ها دارد، هر چند همین میزان کمِ چند هزارم نیز به دلیل مدیریت بهینه مطلوب نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در بحث کالا‌های اساسی، چند تصمیم مهم اتخاذ شده که هم کاهش میزان حقوق ورودی کالای اساسی از ۴ درصد به یک درصد و هم کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک‌درصد و در برخی از کالا‌ها به صفر درصد و همچنین اجازه دادن برای استفاده‌کردن از ضمانت‌نامه، استفاده از ظرفیت ترانزیت به سمت انبار‌های داخلی کشور و استفاده از ظرفیت ترخیص درصدی، اتفاقات خوبی است که در این حوزه رقم خورده است.

خاندوزی با بیان اینکه مسئله شناسه تخصیص ارز نیز موجب طولانی‌شدن ترخیص برخی از کالا‌ها می‌شود که با همکاری بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد کشور بهبود می‌یابد، اضافه کرد: همچنین اطاله در انبار‌های اموال تملیکی نیز حاکی از این است که هنوز احکام قضایی صادر نشده است.

وی، یادآور شد: ۹۵۰ دستگاه تلویزیون در استان کردستان، ۱۲۹ دستگاه از موتورسیکلت‌های استان مازندران، ۳۵۰۰ یخچال هتلی در استان چهارمحال و بختیاری، ۲۲ هزار مورد لوازم خانگی در استان تهران، ۷۰ خودرو در استان بوشهر و ۱۸۵ هزار مورد لوازم برقی در استان آذربایجان غربی برای حل و فصل شدن نیازمند تسریع صدور احکام قضایی هستند.

خاندوزی بیان داشت: با ظرفیتی که در قانون بودجه ایجاد شده است تا پایان تابستان درخصوص ۳۰۰۰ خودرویی که در گمرکات کشور معطل مانده بودند مجوز فروش را گرفته‌ایم و ۴۰۰ دستگاه مربوط به حوزه راهسازی نیز با این ظرفیت تعیین تکلیف خواهد شد.

وزیر اقتصاد، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در استان هرمزگان با هدایت و راهبردی استاندار محترم، همکاری دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضایی انجام شده است تعیین تکلیف حدود ۶۰۰ کانتینر است که از همین امروز صبح بین گمرک و سازمان اموال تملیکی کار‌های اولیه در حال انجام است و امیدواریم در چند هفته آتی به پایان برسد.

 

برچسب ها: گمرک وزیر اقتصاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر