04 تير 1402 - 14:21
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تاثیر مثبت دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی در اقتصاد/ پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد برای کسب‌وکار‌ها

تاثیر مثبت دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی در اقتصاد  پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد برای کسب‌وکار‌ها
عضو اتاق ایران بازرگانی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای تاثیر مثبتی در بازار‌های مختلف و اقتصاد کشور دارد.
کد خبر : ۱۵۱۹۷۲

سید علی حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره دستاورد سفر‌های منطقه‌ای رئیس کل بانک مرکزی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به خبرنگار ایبِنا گفت: قطعا سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی به آمریکا و کشور‌های منطقه را می‌توان دیپلماسی اقتصادی خواند، چراکه اقدامات، اظهارات و مواضع عالی‌ترین مقام پولی بانکی هر کشوری تاثیر مستقیم بر اقتصاد آن کشور دارد. درواقع سیاست‌های خارجی اخیر بانک مرکزی بسیار مهم و مطلوب ارزیابی می‌شوند و در صورت استمرار و تدام می‌تواند تاثیرات مثبت بیشتری داشته باشد.


وی به لزوم دسترسی ایران به منابع و دارایی‌ها بلوکه شده در کشور‌های مختلف اشاره کرد و افزود: امیدوارم سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی و رایزنی‌های وی با همتایان خارجی به نتیجه مطلوب برسد و ماحصل آن آزادسازی بخشی از سپرده‌ای بلوکه شده باشد. بی تردید این ذخایر و منابع مالی مثل امکان دسترسی به ۶.۷ میلیارد دلار از دارایی ایران در صندوق بین المللی پول می‌تواند به اقتصاد ملی ما کمک قابل توجهی کند.


این فعال اقتصادی با صحیح دانستن مسیر بانک مرکزی در ایجاد ارتباط با کشور‌های منطقه گفت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا، محدودیت‌های ارزی و تجاری فراوانی را برای ما بوجود آورده است، بانک مرکزی مسیر درستی را برای ایجاد ارتباط با کشور‌های منطقه در پیش گرفته که مطمئنا اگر به نتیجه برسد، تاثیر چشمگیری در تولید و تجارت ما خواهد داشت.


حسینی با اشاره به سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی ادامه داد: اگر نتیجه این ثبات باعث شود که تراز در بازار‌ها به‌صورت دستوری صورت نگیرد و روند بازار به‌طور طبیعی پیش برود، می‌توان نسبت به سیاست‌های ثبات بسیار امیدوار بود. خوشبختانه در ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌های راهگشای بانک مرکزی شاهد استقبال بازار و ثبات نسبی بودیم که این روند باید ادامه‌دار و واقعی باشد. در غیر اینصورت اگر ثبات در بازار با اهرم‌های فشار و اقدامات دستوری و مقطعی ایجاد شود به سرعت به فرایند بعدی واکنش نشان داده و دوباره دچار نوسان و بی ثباتی خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران به لزوم پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان و کسب و کار‌ها اشاره کرد و گفت: همواره در بازار این سوال وجود دارد که قرار است در آینده چه اتفاقی رخ دهد. بی تردید بازار تشنه اطلاعات صحیح و امیدوارکننده است تا به آن واکنش مثبت نشان دهد. در نتیجه اگر دولت و متولیان امر بتوانند تصمیمات و اتفاقات آینده را با فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و مردم در میان گذاشته و آن‌ها را به خوبی مطلع و آگاه سازند، می‌توان به ثبات و آرامش بازار امیدوار بود. به عنوان مثال می‌توان به سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد که به محض انتشار خبر، شاهد اثر مستقیم و فوری آن در بازار بودیم. ضمن اینکه این روند می‌تواند در روند سرمایه گذاری نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

منبع: ایبِنا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر