بلومبرگ نوشت؛

دلار زدایی در آفریقا شتاب گرفت

دلار زدایی در آفریقا شتاب گرفت
آژانس آمریکایی "بلومبرگ" اعلام کرد ۲۰ کشور آفریقایی آماده تجارت با ارز‌های محلی خود با یکدیگر هستند.
کد خبر : ۱۵۱۹۸۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، بلومبرگ فاش کرد که سیستم پرداخت پان آفریقایی که به کشور‌های آفریقایی اجازه می‌دهد تا با استفاده از ارز‌های خود با یکدیگر تجارت کنند، در حال ارتقاست.

این آژانس در گزارشی اشاره کرد که بانک صادرات و واردات آفریقا انتظار دارد تا پایان سال، ۱۵ تا ۲۰ کشور به سیستم پرداخت و تسویه آفریقا بپیوندند.


بندیکت اوراما، رئیس این بانک در افریقا، در مصاحبه‌ای پیش از نشست سالانه در غنا گفت که این پلتفرم عملیات تجاری خود را با ۹ کشوری که تاکنون ثبت نام کرده اند آغاز کرده است.


اوراما که بانک آن سیستم جدید موسوم به BAPS (سیستم پرداخت و تسویه پان آفریقایی) را تامین مالی می‌کند و در حال حاضر از نرخ تبدیل دلار استفاده خواهد کرد، گفتد: ما در حال کار با بانک‌های مرکزی هستیم تا مکانیزمی برای نرخ ارز ایجاد کنیم که به ۴۲ واحد پول آفریقا اجازه می‌دهد بین خودشان قابل تبدیل باشند.

بلومبرگ نوشت: سیستم پرداخت و تسویه حساب جدید برای این قاره که توسط اتحادیه آفریقا به عنوان پلتفرم پرداخت و تسویه حساب در آفریقا پذیرفته شد، از اجرای منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا پشتیبانی می‌کند. 

این آژانس خاطرنشان کرد که در پایان سال ۲۰۲۰، کل دارایی‌ها و ضمانت‌های بانک بالغ بر ۲۱.۵ میلیارد دلار و وجوه سهامداران بالغ بر ۳.۴ میلیارد دلار بوده است.

به گفته آژانس آمریکایی بلومبرگ، تنها آفریقا نیست که به دنبال راه‌هایی برای قطع وابستگی خود به ارز ایالات متحده است بلکه فشار‌هایی برای دلارزدایی در بازار‌های نوظهور، از جمله تلاش‌های هند برای پاکسازی مبادلات تجاری از طریق روپیه، صورت گرفته است.

این آژانس اعلام کرد که در همین راستا چین ایده صندوق پول آسیا را مطرح کرده و برزیل و آرژانتین پروژه‌ای را برای ارز مشترک به نام "سور" اعلام کرده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر