29 خرداد 1402 - 15:32
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

رشد صنعت تاثیر قابل توجهی در اقتصاد ملی دارد/ افزایش سرمایه‌گذاری با رشد تولید

رشد صنعت تاثیر قابل توجهی در اقتصاد ملی دارد  افزایش سرمایه‌گذاری با رشد تولید
کارشناس اقتصادی گفت: رشد تولید در سال نخست دولت سیزدهم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ملی و افزایش سرمایه‌گذاری داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۱۹۹۱

یحیی لطفی‌نیا، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره رشد تولید در سال نخست دولت سیزدهم به ویژه در بخش صنعت، معدن و ساختمان اظهار داشت: طبق آمار بانک مرکزی رشد گروه صنعت در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۳ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ از ۳.۳ درصد به ۹.۵ درصد افزایش داشت که مطمئنا نتیجه مجموعه‌ای از سیاست‌های کلان و مثبت بوده است. ضمن اینکه بخش صنعت مثل بخش مسکن پیشران اقتصاد ماست و رشد این بخش‌ها می‌تواند بهبود وضعیت کلی اقتصاد ملی و رفاه اجتماعی جامعه را در بر گیرد.


وی افزود: روند صعودی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ را بسیار امیدوارکننده و مطلوب ارزیابی می‌کنم، اما باید دید این بخش‌ها چقدر ارز بر بوده اند. به عنوان مثال صنعت خودرو نقش موثری در رشد تولید صنعت داشته، اما این صنعت به واقع صنعت ارز بری محسوب می‌شود که حدود ۶ میلیارد دلار را در سال ۱۴۰۱ (بالغ بر ۱۰ درصد منابع ارزی) به خود اختصاص داده است. به هر حال با توجه به کلیات موضوع باید گفت رشد صنعت و تولید اتفاق خوب و امیدبخشی است که باید همچنان ادامه یابد.


لطفی نیا به کاهش مالیات بخش تولید اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ و سپس ۱۸ درصد در دو سال، اتفاق مهمی است. البته باید در نظر داشته باشیم که کشش تولید در برابر این کاهش ۷ درصدی چقدر خواهد بود؟ بی تردید این سیاست شاید در کوتاه مدت کارایی زیادی نداشته باشد، اما قطعا تاثیر مثبتی در بلندمدت خواهد داشت. در واقع بخشی از یک منبع درآمدی از بین رفته که باید آثار تولیدی حاصله را نسبت به آن مقایسه و بررسی کرد.


این کارشناس اقتصادی افزود: هر چقدر رشد تولید افزایش پیدا کند، تاثیر مثبتی در اقتصاد ملی خواهد داشت که در نهایت مردم باید تاثیر آن را در زندگی روزمره خود حس کنند. به همین دلیل معتقدم آثار رشد تولید باید در بخش‌های مختلف جامعه نمایان شود.

منبع: ایبِنا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر