12 تير 1402 - 12:33
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایبِنا؛

فرصت‌سازی ایران برای بانک‌های خارجی/ هدف از پیمان‌های پولی چیست؟

فرصت‌سازی ایران برای بانک‌های خارجی  هدف از پیمان‌های پولی چیست؟
با افتتاح دفتر نمایندگی بانک روسی در ایران تجار می‌توانند با هزینه و ریسک کمتر اقدام به تجارت کنند.
کد خبر : ۱۵۲۰۸۵

کریم بیات؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به افتتاح دفتر نمایندگی بانک روسی در ایران بیان کرد: با افتتاح دفتر نمایندگی بانک روسی در ایران تجار می‌توانند با هزینه و ریسک کمتر اقدام به تجارت کنند حتی می‌توانند بدون استفاده از یک ارز واسط مثل دلار مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

 

وی معتقد است این اتفاق می‌تواند نقطه شروعی برای سایر بانک‌ها باشد تا بتوانند از این فرصت اقتصادی استفاده کنند و توضیح داد: افتتاح دفتر نمایندگی بانک روسی در تهران می‌تواند به سایر کشورها نشان دهد که حوزه بین المللی و تجاری کشور ما می‌تواند برای سایر بانک‌ها در کشور‌های دیگر نیز فرصت‌هایی را ایجاد کند.

 

بیات ادامه داد با بیان اینکه افتتاح دفتر نمایندگی بانک روسی در ایران نگاه تجار دیگر کشور‌ها را به کشور ما تغییر می‌دهد. زمانی که سایر کشور‌ها مشاهده کنند یک کشوری که در سایر نقاط دنیا بانک دارد در ایران نیز بانکی را افتتاح کرده، اطمینان بیشتری به کشورمان پیدا می‌کنند. البته که در مقابل نیز بانک‌های کشورمان هم باید در کشور‌های دیگر دفتر نمایندگی ایجاد کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین با اشاره به این موضوع که کاهش قدرت و سهم دلار در مبادلات تجاری از سال ۱۹۷۴ شروع شد، گفت: برای دلار وظایفی قائل هستیم که شامل ابزار پرداخت در مبادلات تجاری، حفظ ذخایر ارزی و مبنای ارزش می‌شود. کشور‌ها با تدوین سیاست مبادلات دو یا چند جانبه پولی چندین هدف دارند که نخستین مورد استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری، هدف دوم کاهش قدرت ارز‌های مسلط و هدف سوم نیز کاهش هزینه‌های ریسک است.

 

وی ادامه داد: پیشتر، غالب‌ترین ارز که مبنای ذخیره ارزی شناخته می‌شد دلار بود، اما با تحریم کشورهای مختلف توسط آمریکا با استفاده از ارز، کشور‌ها به فکر افتادند که ابزار قدرت آمریکا را کاهش دهند. یک راهکار برای کاهش مبادلات دلار استفاده از سوآپ ارزی است که بر اساس آن توافق‌هایی بین دو کشور تنظیم می‌شود و براین اساس از ارز‌های ملی دو کشور استفاده خواهد شد. تمام اتحادیه‌ها، حتی اتحادیه اروپا و ایجاد واحد پولی یورو نقش مهمی در کاهش سلطه دلار دارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر