تصمیم پولی جدید ترکیه

تصمیم پولی جدید ترکیه
بانک مرکزی ترکیه نرخ نگهداری اوراق بهاداری را که بانک‌ها موظف به تخصیص به سپرده‌های ارزی خود هستند از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش داد.
کد خبر : ۱۵۲۲۷۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بانک مرکزی ترکیه پس از آنکه در هفته جاری نرخ بهره را از ۸.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد، در راستای اهداف خود برای افزایش اثربخشی مکانیسم‌های بازار، گام‌های جدیدی برداشت.

بانک مرکزی ترکیه گفت که مقررات نگهداری اوراق بهادار ترکیه برای افزایش اثربخشی مکانیسم‌های بازار و حمایت از ثبات مالی کلی ساده شده است.

این بانک - در اطلاعیه‌ای - اعلام کرد که این تصمیم در چارچوب سیاست‌های اعلام شده پس از آخرین جلسه کمیته سیاست پولی اتخاذ شده و روند ساده سازی به تدریج ادامه خواهد داشت.

بر اساس اطلاعیه روزنامه رسمی این کشور، نرخ نگهداری اوراقی که بانک‌های ترکیه موظف به تخصیص به سپرده‌های ارزی خود هستند از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

با مقررات جدید، اوراقی که بانک‌ها باید نگه دارند بین ۳ تا ۱۲ درصد سپرده‌های آن‌ها به پوند بوده و قبلا بین ۳ تا ۱۷ درصد بوده است.

مقررات جدید همچنین مقرر می‌دارد بانک‌هایی که سپرده‌های آن‌ها به پوند، کمتر از ۵۷ درصد کل سپرده‌ها است، باید ۷ واحد درصد دیگر اوراق بهادار داشته باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر