06 تير 1402 - 22:16

آمار رمز ارزهای مجاز و غیرمجاز در کشور

آمار رمز ارزهای مجاز و غیرمجاز در کشور
بر اساس برآورد‌های صورت گرفته ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات رمزارز غیر مجاز در کشور فعال است
کد خبر : ۱۵۲۳۵۰

به گزارش ایبِنا، محمد خدادادی، مجری طرح رمز ارز توانیر در بازدید خبرنگاران از مرکز پایش صنعت برق کشور گفت: ماهیت رمز ارز همچون قاچاق سوخت است به دلیل اینکه حامل‌های انرژی قیمت یارانه‌ای دارند انگیزه اقتصادی ایجاد می‌کنند که با قیمت جهانی به این مسأله ورود پیدا کنند.


وی ادامه داد: راهکار بلند مدت این موضوع که یک پدیده اقتصادی و اجتماعی است کنترل قیمت‌ها است


به گفته وی در سایر کشور‌ها چنین دغدغه‌ای برای استخراج رمز ارز وجود ندارد و تنها به دنبال جلوگیری از دزدی برق هستند.


خدادادی اضافه کرد: میزان استخراج رمزارز‌های غیرمجاز نسبت به قبل از اقدامات مقابله‌ای کاهش یافته و اکنون انسجام بین دستگاهی افزایش یافته است. در سال‌های اخیر اگر تمهیداتی در نظر گرفته نشده بود اکنون با بحران جدی روبرو بوده ایم.


مجری طرح رمز ارز توانیر ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تا کنون ۸۵۰۰ مرکز غیرمجاز کشف شده که ۲۶۰ هزار ماینر در آن‌ها مشغول فعالیت بوده و ۷۱۰۰ مگاوات توان مصرفی این مراکز بوده است که رقم بالایی به حساب می‌آید، اما دیگر در آمار‌های جهانی ایران جز پنج کشور استخراج کننده رمزارز نیست و به نظر می‌رسد که علت این موضوع عدم رصد وی‌پی‌ان‌ها باشد.


وی خاطر نشان کرد: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات رمزارز غیر مجاز در کشور فعال است و بر خلاف پیش بینی ما در استان‌های جنوبی و صنعتی شامل تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی تعداد رمزارز‌های کشف شده بیشتر بوده است.


خدادادی در خاتمه با اشاره به اینکه اکنون ۱۵۳ مرکز مجاز با ظرفیت ۲۳۸ مگاوات در کشور فعالیت دارد، خاطر نشان کرد: این مراکز مجاز مطابق قانون در ایام محدودیت‌دار اجازه خرید برق از شبکه را ندارند و سیاست کلی کشور نیز این است که این واحد‌ها نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برطرف کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر