هشدار برای نرخ بهره اروپا

هشدار برای نرخ بهره اروپا
روز سه شنبه فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، کاهش نیافتن نرخ بهره طی دو سال آینده را هشدار داد.
کد خبر : ۱۵۲۳۷۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، در اوایل این ماه، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره اصلی خود را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به ۳.۵ درصد رساند که آخرین افزایش در سری افزایش‌ها از ماه جولای ۲۰۲۲ به شمار می‌رود و این در حالی است که سیاست گذاران در تلاش هستند تا تورم بی سابقه در منطقه یورو را پشت سر بگذارند.

تورم اصلی در سراسر این اتحادیه در ماه می‌ به ۶.۱ درصد سالانه رسید که نسبت به ۷ درصد در ماه قبل کمتر شد. تورم اصلی، بدون احتساب قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی، سالانه ۵.۳ درصد بود که هر دو بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باقی ماندند.

رئیس سابق بانک مرکزی ایرلند روز سه‌شنبه در جلسه بانک مرکزی سینترا در پرتغال گفت که اقتصاد منطقه یورو در «مرحله تعدیل» است، در حالی که نرخ‌های بالاتر از بین می‌رود و دستمزد‌ها به سمت پیش گرفتن از افزایش قیمت‌ها می‌روند. لین گفت: «آنجا جایی است که بازار باید از خود بپرسد سرعت معکوس کردن سیاست‌های محدودکننده چقدر است. ما تا چند سال دیگر به هدف ۲ درصد باز نمی‌گردیم. ما حتی امسال، به خصوص در اواخر سال پیشرفت خوبی خواهیم داشت، اما قرار نیست در عرض چند ماه، این مقدار تا ۲ درصد سقوط کند.

اظهارات وی منعکس کننده نظرات کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا بود که در سخنرانی روز سه شنبه گفت که این بانک مرکزی "پیشرفت قابل توجهی" داشته، اما "هنوز تا اعلام موفقیت فاصله دارد. " بانک مرکزی اروپا از جولای سال ۲۰۲۲ تا کنون ۴ درصد افزایش نرخ داشته است. بازار‌ها ۰.۲۵ درصد دیگر افزایش قیمت داشته و در حال بررسی افزایش بیشتر در ماه سپتامبر هستند، اما برخی از اقتصاددانان گمان می‌کنند که ممکن است بانک مرکزی اروپا مجبور شود انقباض پولی خود را معکوس کند، زیرا نرخ‌های بالاتر اقتصاد منطقه یورو را به جهت معکوس سوق می‌دهد.

اوایل این ماه فدرال رزرو ایالات متحده تصمیم گرفت چرخه افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند و نرخ هدف خود را بدون تغییر باقی بگذارد. برای جلوگیری از دو افزایش بیشتر در سال جاری، لحن تندی داشت. لین پیشنهاد کرد که سیاست گذاران مسیر خود را ادامه دهند و شرایط پولی را برای مدتی محدود نگه دارند. او گفت: «طی دوره‌ای پایدار، نرخ‌ها باید محدود بماند تا مطمئن شویم که شوک جدیدی که ما را از  هدف ۲ درصد دور می‌کند، نخواهیم داشت و دوام محدودیت‌ها بسیار مهم است. وقتی به افق دو سال آینده نگاه می‌کنم، کاهش سریع نرخ‌ها را پیش بینی نمی‌کنم، بنابراین فکر نمی‌کنم که منتظر کاهش قیمت سریع نرخ باشیم.» 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر