21 تير 1402 - 08:53
در گفت‌وگو با ایبِنا تاکید شد؛

آمار‌های رشد تولید و سرمایه‌گذاری قابل لمس است/ کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور

آمار‌های رشد تولید و سرمایه‌گذاری قابل لمس است  کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد قابل توجه تولید و سرمایه گذاری در سال نخست دولت سیزدهم، نشان دهنده تحول در صنعت است.
کد خبر : ۱۵۲۳۸۱

مسعود بنابیان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به آمار بانک مرکزی از رشد تولید ناخالص داخلی در سال نخست دولت سیزدهم به خبرنگار ایبِنا گفت: با توجه به آمار بانک مرکزی از رشد تولید ناخالص بر حسب فعالیت‌های اقتصادی می‌توان رشد خوب و چشمگیری را در برخی از گروه‌ها مشاهده کرد. این رشد در گروه‌های صنایع و معادن، صنعت، استخراج معادن و همچنین ساختمان بیش از دیگر بخش‌ها بوده که معتقدم نشانگر تحول در صنعت ماست.


وی این رشد تولید و سرمایه گذاری را قابل احساس و مشاهده در سطح بازار و جامعه خواند و گفت: فارغ از بحث آمار و ارقام منتشره، می‌توان تغییر و افزایش رشد تولید و صنعت را به وضوح در سطح بازار حس کرد. ما در بخش تولید، صنعت و سرمایه گذاری با یک جهش قابل توجه در بازه زمانی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همراه بودیم. البته در این میان باید به تاثیر فعالیت و حضور بخش‌های نیمه دولتی و خصوصی هم اشاره کرد که سرمایه گذاری آن‌ها نیز نقش بسزایی در این جهش امیدوارکننده داشت.


عضو اتاق بازرگانی ایران به تحول در صنعت کشور اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل مهم در جهش و رشد محسوس بخش صنعت این است که صنعت ما تا حد زیادی متحول شده و از حالت سنتی به سمت سیستم مدرن می‌رود. به عنوان مثال شرکت‌های دانش بنیان ما همچنان با تکیه بر تکنولوژی و بهره وری‌های جدید و روز دنیا در حال فعالیت هستند که قطعا تداوم این موضوع به دستاورد‌ها و اتفاقات خوبی در آینده تولید و صنعت ما منتهی خواهد شد.


وی به رشد ۷ برابری سرمایه گذاری در سال نخست دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: زمانی که رئیس جمهور قبلی آمریکا با بر هم زدن توافقات برجام باعث شوک وحشتناکی در بخش سرمایه گذاری در ایران شد، سرمایه گذاران داخلی و خارجی تا مدت‌ها با این سوال روبرو بودند که آیا شرایط بهبود می‌یابد یا خیر؛ خوشبختانه رفته رفته از این بحران و ابهام خارج شدیم و هم اکنون سرمایه گذاران با درک شرایط کلی اقتصاد کشور دوباره وارد عرصه شدند.


بنابیان ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را یکی از دلایل رشد چشمگیر سرمایه گذاری خواند و گفت: بی تردید آرامش و ثبات در بازار ارز با درک درست و مطمئنی از سوی سرمایه گذاران همراه شد و آن‌ها توانستند با تکیه بر همین تثبیت و کاهش نوسان و اطمینان از حداقل ریسک وارد عرصه تولید شدند.


این فعال اقتصادی با اشاره به دیپلماسی منطقه‌ای بانک مرکزی افزود: مطمئنا دستاورد‌های این سیاست‌های خارجی به سود تجارت و اقتصاد ما خواهد بود و روند مبادلات ارزی ما در واردات و صادرات را تسهیل خواهد کرد، اما امیدوارم ایجاد ارتباط با کشور‌های منطقه باعث نشود تا دوباره راه واردات به کشورمان بطور غیر قابل مهاری باز شود، چراکه در این صورت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و صنعتی آسیب جدی خواهند دید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر