10 تير 1402 - 10:02
در گفت‌گو با ایبنا مطرح شد؛

کاهش نرخ ارز با حذف تقاضای کاذب/ چاره‌ای جز چند نرخی بودن ارز نداریم

کاهش نرخ ارز با حذف تقاضای کاذب  چاره‌ای جز چند نرخی بودن ارز نداریم
کامران ندری گفت: برای درمان ریشه‌ای بازار ارز همه دستگاه‌ها باید به کمک بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی و مالی کشور بیایند.
کد خبر : ۱۵۲۴۲۲

کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی به خبرنگار ایبِنا گفت: عملکرد بانک مرکزی در زمینه کنترل و مدیریت نرخ ارز مطلوب است، اما برای درمان ریشه‌ای آن باید همه دستگاه‌ها به کمک بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی و مالی کشور بیایند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به موضوع چند نرخی بودن ارز تصریح کرد: ایران در شرایط تحریم قرار دارد و چند نرخی بودن ارز اجتناب ناپذیر است.

 

وی افزود: وضعیتی که اکنون در اقتصاد ایران شاهد هستیم مانند دوره جنگ تحمیلی است و دسترسی ایران به ذخایر قانونی آسان نیست. زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان بازگشت ایران دو راه داشت؛ یکی تعیین نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا و دیگری سیاستی که اکنون در حال اجراست. به دلیل شرایط تورمی که در کشور اتفاق افتاد به نظر می‌رسد بهترین تصمیم در حوزه ارز گرفته شد و حجم تقاضا در بازار روند نزولی داشت.

 

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی اظهار کرد: بخش اسکناس با اینکه محدود است، اما تاثیر زیادی بر نرخ نهایی دلار دارد. از سوی دیگر تقاضای کاذب در بازار وجود داشت و از این رو بانک مرکزی تصمیم گرفت با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران تقاضا را از بازار غیر رسمی به بازار رسمی منتقل کند. این انتقال تقاضا باعث شد نرخ ارز از پایه ۶۰ هزار تومان به کانال ۴۰ هزار تومان برگردد.

 

به گفته وی، این در حالی است که ایران همچنان تحت تحریم است و ادامه این روند برای اقتصاد مطلوب نیست، اما در شرایط فعلی بانک مرکزی بهترین تصمیم را گرفت و چاره‌ای هم جز اجرای اینگونه سیاست‌ها ندارد.

 

ندری به تجربه کشور‌های دیگر در خصوص خرید و فروش ارز اشاره کرد و توضیح داد: در بسیاری از کشور‌ها به دلیل اینکه توانستند نرخ تورم را مدیریت کنند، ارز در آن کشور‌ها جنبه سرمایه‌گذاری ندارد. همچنین هرگونه معاملات مشمول مالیات می‌شود و همین موضوع باعث هدایت نقدینگی به بخش‌های تولیدی است که معاف از مالیات باشد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر