تورم سریلانکا فروکش کرد

تورم سریلانکا فروکش کرد
تورم سریلانکا در ماه ژوئن به ۱۲ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین نرخ خود از زمان سقوط این کشور در بحران اقتصادی بی سابقه در سال گذشته رسید.
کد خبر : ۱۵۲۴۸۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، تورم در سریلانکا در ژوئن گذشته، پس از طرح حمایتی صندوق بین‌المللی پول، در پی یک بحران اقتصادی بی‌سابقه در این کشور که منجر به کمبود شدید غذا، سوخت و دارو شد، ۱۲ درصد کاهش یافت.

داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم سریلانکا در ماه ژوئن به ۱۲ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین نرخ خود از زمان سقوط این کشور در یک بحران اقتصادی بی سابقه در سال گذشته رسید.

شدت بحران با انعقاد توافقنامه‌ای توسط دولت سریلانکا با صندوق بین المللی پول، به دنبال حمایت دولت رانیل ویکرمزینگه از یک طرح نجات ۲.۹ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول، در مارس ۲۰۲۲ فروکش کرد.

بانک مرکزی سریلانکا اعلام کرد که انتظار می‌رود تورم تا اوایل سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

این هفته، دولت از طرح بازسازی بدهی پرده برداری کرد که شامل کاهش ۳۰ درصدی اوراق قرضه دلاری، از جمله اوراق قرضه بین المللی است که بیش از یک چهارم کل بدهی خارجی سریلانکا را تشکیل می‌دهد.

در ۲ ژوئن، صندوق بین المللی پول تأیید کرد که اقتصاد سریلانکا "نشانه‌های اولیه بهبود را نشان می‌دهد، اما بهبود هنوز دشوار است"، در حالی که کلمبو (پایتخت اقتصادی) باید اصلاحات جدی انجام دهد.

بحران ارزی، از اواخر سال ۲۰۲۱، منجر به کمبود عمده مواد غذایی، سوخت و دارو شده است که باعث اعتراضاتی شد که ماه‌ها به طول انجامید و در ژوئیه ۲۰۲۲، رئیس‌جمهور سابق گوتابایا راجاپاکسا را سرنگون کرد.

سریلانکا در آوریل ۲۰۲۲ بدهی خارجی خود به مبلغ ۴۶ میلیارد دلار را نکول کرد و همچنان در حال مذاکره با طلبکاران دوجانبه و طرف‌های خصوصی برای بازپرداخت است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر