هدف خاورمیانه برای پیوستن به «شانگهای» چیست؟/ شکستن انحصار غرب بر رهبری جهان

هدف خاورمیانه برای پیوستن به «شانگهای» چیست؟  شکستن انحصار غرب بر رهبری جهان
بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های خاورمیانه و کشور‌های عربی به دنبال پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های هستند.
کد خبر : ۱۵۲۵۱۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از خبرگزاری شینهوا، ابوبکر الدیب، مشاور مرکز تحقیقات و مطالعات عربی و پژوهشگر روابط بین‌الملل در مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری گفت: بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های خاورمیانه و کشور‌های عربی به دلیل عوامل متعددی از جمله تمایل به توسعه و تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری، فرهنگی و آموزش و پرورش به دنبال پیوستن به سازمان همکاری شانگهای هستند.

 

الدیب افزود که این نگرانی ناشی از هدف سازمان همکاری شانگ‌های برای تقویت اعتماد و دستیابی به نزدیکی متقابل بین اعضا و همچنین نقش قوی و سازنده چین و روسیه در این سازمان است و این امر همکاری‌ها را در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و انسان افزایش می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه این سازمان به دنبال ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی است که در آن عدالت و توزیع عادلانه ثروت حاکم باشد و به توسعه پایدار در کشور‌های عربی و آفریقایی دست یابد، خاطرنشان کرد که سازمان همکاری شانگهای به شکستن انحصار غرب بر رهبری جهان از طریق ایالات متحده و گروه هفت کشور بزرگ صنعتی کمک می‌کند.

 

کفتنی است که جمهوری اسلامی ایران در چهارم جولای و روز اعلام استقلال آمریکا به طور کامل و رسمی عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه همه اینها دلایل تمایل شدید کشور‌های خاورمیانه برای پیوستن به این سازمان را توضیح می‌دهد، تاکید کرد: پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و گروه «بریکس» با هدف تشویق همکاری‌های تجاری و سیاسی است. در چارچوب اهداف کشور‌های خاورمیانه برای دفاع از منافع اقتصادی و سیاسی خود در نقشه جهانی است که از نظر اقتصادی و سیاسی تغییر شکل می‌دهد.

 

الدیب بر تمایل کشور‌های عربی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به منظور تضمین صلح و ثبات در منطقه، کاهش فقر، تضمین امنیت غذایی و تهیه طرحی برای توسعه تجارت داخلی و رفع موانع تجاری تاکید کرد.

 

وی تصریح کرد: یکی از مزیت‌های سازمان همکاری شانگهای این است که این سازمان در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان ناظر است و توانایی‌های اقتصادی بسیار بالایی دارد.

 

الدیب با اشاره به اینکه روابط چین و عربی در سال‌های گذشته شاهد توسعه چشمگیر بوده و نمونه‌ای از همبستگی و همکاری بین کشور‌های در حال توسعه بوده است، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری چین و کشور‌های عربی در سال ۲۰۲۱ به نزدیک به ۳۳۰ میلیارد دلار رسیده است که در سال ۲۰۲۰ چین را به بزرگترین شریک تجاری کشور‌های عربی تبدیل کرد.

 

تجارت بین چین و آفریقا در سال ۲۰۲۱ به ۲۵۴.۳ میلیارد دلار رسید که افزایش ۳۵.۳ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. چین اولین شریک تجاری بیش از ۱۲۰ کشور در جهان شده است و بنابراین یک نیروی قدرت بزرگ برای کشور‌های اطراف جهان از جمله مصر، عربستان سعودی، امارات، بحرین و الجزایر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر