چرا آمریکا نمی‌تواند روابط با چین را قطع کند؟

چرا آمریکا نمی‌تواند روابط با چین را قطع کند؟
به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، جدایی دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین عملا غیرممکن است.
کد خبر : ۱۵۲۶۷۶

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، جانِت یلن؛ وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه در جریان سفر به پکن گفت: ایالات متحده به دنبال جدا کردن اقتصاد خود از چین نیست چرا که چنین اقدامی بازار جهانی را بی ثبات می کند. وی استدلال کرد که رقابت سالم برای هر دو کشور مفید است.

 

یلن که در سفر چهار روزه به چین با هدف توسعه روابط باثبات و سازنده بین دو کشور است، توضیح داد: «ما به دنبال تنوع بخشیدن هستیم، نه جدایی. جدایی این دو اقتصاد بزرگ جهان برای اقتصاد جهانی بی‌ثباتی به همراه خواهد داشت و انجام آن عملا غیرممکن خواهد بود.» سفر وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده انجام شد که ماه گذشته در حالی که واشنگتن به دنبال کاهش تنش بود، به پکن رفت.

 

این مقام وزارت خزانه داری پس از اینکه پکن روز دوشنبه اعلام کرده بود از ماه آینده به بعد برای صادرات گالیم و ژرمانیوم - دو فلز کلیدی مورد استفاده ساخت تراشه‌های کامپیوتری- به مجوزهای ویژه نیاز دارند، در مورد کنترل صادرات نگران است. یلن در نشستی با شرکت‌های آمریکایی در پکن گفت: ما هنوز در حال ارزیابی تأثیر این اقدامات هستیم، اما آنها اهمیت زنجیره‌های تأمین مقاوم و متنوع را به ما یادآوری می‌کنند. وزارت دارایی چین روز جمعه با صدور بیانیه ای ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده، اقدامات مشخص را برای ایجاد فضای مساعد برای روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه انجام دهد. واشنگتن و پکن چندین ماه است که بر سر نیمه رساناها و سایر فناوری های پیشرفته درگیر اختلاف هستند.

 

ماه اکتبر گذشته، دولت جو بایدن، اقداماتی را با هدف تقویت قابلیت های فناوری ایالات متحده و محدود کردن دسترسی چین به فناوری پیشرفته اعلام کرد. واشنگتن قوانین کنترل صادرات گسترده ای را معرفی کرد که به طور موثر چین را از تراشه های نیمه هادی خاصی که با تجهیزات آمریکایی ساخته شده بودند، قطع کرد.

 

در همین باره وزیر خزانه داری آمریکا گفت: در دیدارهایش با مقامات دولت چین، به وضوح گفته اقداماتی که ما برای محافظت از امنیت ملی خود انجام می‌دهیم، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هدف قرار گیرند.

پکن تاکنون اقدامات محدودی را در واکنش به این موضوع انجام داده است، اما در ماه می با ممنوعیت تراشه‌های حافظه تولید شده توسط Micron، بزرگ ترین تولیدکننده ایالات متحده، مقابله کرد و ادعا کرد که این شرکت در بررسی امنیتی شکست خورده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر