28 تير 1402 - 09:34
رئیس اتاق ایران و چین در گفت‌وگو با ایبِنا:

افزایش ۵۰۰ درصدی سرعت مبادلات غیردلاری/ باعث و بانی این تورم، اقتصاد دلاریزه و نفتی است

افزایش ۵۰۰ درصدی سرعت مبادلات غیردلاری  باعث و بانی این تورم، اقتصاد دلاریزه و نفتی است
رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: جغرافیای اقتصادی دنیا در حال تغییر و نوع تسلط آمریکا بر روابط پولی بانکی دنیا خدشه‌دار شده است.
کد خبر : ۱۵۲۷۲۷

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره محدودیت‌های دسترسی به سوئیفت و لزوم راه اندازی یک شبکه بین بانکی جایگزین برای مبادلات ارزی بین کشور‌های عضو پیمان‌های اقتصادی منطقه و دنیا به خبرنگار ایبِنا گفت: سوئیفت یک پیام رسان قالب بر پایه یک روابط بانکی در دنیاست که در واقع بر پایه دلار شکل گرفته است. در نتیجه خود سوئیفت چیزی نیست به جز یک ابزار پیام رسان که حتی اگر دو کشور هم می‌توانند با یک سیستم پیام رسان دو جانبه به جای سوئیفت به انتقال پول بین یکدیگر بپردازند.


وی با تاکید بر اینکه جغرافیای اقتصادی دنیا در حال تغییر است اظهار کرد: نوع ابر قدرتی و تسلط امریکا بر روابط پولی بانکی دنیا خدشه دار شده است. البته این بدان معنا نیست که این موضوع بطور کلی از بین رفته؛ چراکه بخش اعظمی از مبادلات بانکی توسط سیستم دلار و یورو انجام می‌شود. آنچه مسلم است طی ۵ سال اخیر سرعت پیشرفت مبادلات غیر دلاری نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و از زیر ۱ درصد مبادلات غیر دلاری به بالای ۵ درصد رسیده است.


رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به رشد ۵۰۰ درصدی سرعت پیشرفت مبادلات غیر دلاری در یک بازه زمانی کوتاه، گفت: این موضوع نشان می‌دهد سرعت روند دلارزدایی، شتاب بسیار فزاینده و بالایی پیدا کرده است.

وی در ادامه به تورم ریشه دار در اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: آنچه لازمه یک فعالیت اقتصادیِ با ثبات تلقی می‌شود، ثبات در محیط کلان اقتصادی است. البته آنچه در اقتصاد ما علاوه بر تمامی رنج‌ها و بیماری‌های مزمن تاثیر داشته و حداقل ۶ دهه ادامه دارد، یک تورم دو رقمی متوسط است. البته این تورم چیز جدیدی نیست و ما از قبل از انقلاب و از سال ۱۳۵۲ نیز شاهد آغاز این روند بودیم. در واقع این مشکلِ ۵۰ ساله برای زمانی است که اقتصاد ما دلاریزه و نفتی شد و به دنبال آن یک تورم ناشی از مسایل صرف اقتصادی و سوء مدیریت اقتصادی بوجود آمد.


حریری در خصوص فشار تحریم‌های بین المللی نیز گفت: بخشی از اثرات ناشی از تورم قابل کنترل است، بطوریکه ما برای کنترل آن نباید در زمین تحریم کننده بازی کنیم و باید از زمین بیرون آمده و راه‌های متنوعی برای مبادلات با کشور‌های دیگر تعریف کنیم.


عضو اتاق بازرگانی ایران یکی از این راه‌ها را مبادلات تجاری و اقتصادی را عضویت در پیمان‌های منطقه ای، بین المللی، دو جانبه و چند جانبه خواند و گفت: این همان اتفاقی است که طی دو سه سال اخیر با موضوع سازمان همکاری شانگ‌های و اوراسیا شروع شد و امیدواریم با تشکلی بنام کشور‌های بریکس که قرار است گسترده شود و ما هم در مقدمات آن مشارکت داشته ایم، ادامه یابد. فقط باید تلاش کرد هر چه سریعتر با انجام این اقدامات به نقطه‌ای برسیم که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به حداقل برسد.


این فعال اقتصادی ادامه داد: قطعا تحریم‌ها اثر شدیدی بر اقتصاد ما گذاشته و هیچکس منکر اثرات سوء آن نیست، اما اگر در این خصوص بیکار بمانیم نیز کار درست و منطقی محسوب نمی‌شود. قطعا باید یک شفافیت نسبی را در فضا‌های رسمی دنیا تعریف کرده تا بتوانیم از ابزار‌های دیگر برای مبادلات خودمان استفاده کنیم.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر