01 مرداد 1402 - 12:35
ایبِنا بررسی کرد؛

از ثبات در بازار ارز تا تحقق عدالت عمومی/سوداگری محدود می‌شود

از ثبات در بازار ارز تا تحقق عدالت عمومی سوداگری محدود می‌شود
محدود شدن سفته بازی، تحقق عدالت عمومی و ثبات در بازار‌های مالی مانند ارز نتایج اجرای طرح مالیات بر سوداگری خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۲۷۴۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ مالیات بر سوداگری پس از سه سال بررسی در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد اما با دو ایراد دوباره به خانه ملت برگشت. نمایندگان مجلس هدف اصلی از این طرح را مقابله با سوادگری و سفته بازی در بازار‌های مالی مانند املاک، خودرو، طلا و ارز اعلام کرده‌اند که اجرای دقیق و کامل آن می‌تواند تاثیر بسزایی در بازارها داشته باشد.

 

طرح مالیات بر سوداگری در اردیبهشت ماه امسال در مجلس تصویب شد؛ اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و وشورای نگهبان ایراداتی را به این طرح گرفتند که از نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور این ایرادات اثربخشی این طرح را کم می‌کند و حتی دیگر نمی‌تواند جذابیت سوداگری و سفته بازی را از بین ببرد.

 

در جلسه اخیر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که در خصوص مالیات برعایدی سرمایه بود، دو مورد مغایرت اعلام شد که یکی از آن‌ها عدم تعدیل تورم در محاسبه مالیات برعایدی سرمایه و دیگری اعمال این مالیات در مناطق آزاد بود. به عنوان مثال فردی می‌خواهد کالایی را که کمتر از سه سال تملک کرده به فروش برساند، در این شرایط طرح مالیات برعایدی سرمایه شامل این فرد می‌شود ولی در آن تعدیل تورم لحاظ نخواهد شد.

 

از سوی دیگر، دارایی‌هایی با عنوان املاک با انواع کاربری، خودروی سواری، طلا، نقره و جواهرات، ارز و رمز پول شامل مالیات برعایدی سرمایه می‌شوند، اما شورای نگهبان ایرادی تحت عنوان مبهم بودن به عبارت رمز پول گرفته است.

 
حرکت نقدینگی به سمت تولید با اجرای طرح مالیات بر سوداگری 

 

مزایای اجرای طرح مالیات بر سوداگری برای تمامی فعالین اقتصاد واضح و مشخص است، با اجرای این طرح سوداگری در بازار‌های مالی محدود می‌شود و نقدینگی به سمت تولید و بخش واقعی اقتصاد حرکت می‌کند.

 

در همین باره، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایبِنا؛ گفت: مالیات بر سوداگری ارزشمند و مثبت است و  روند دلالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، در واقع با تصویب این قانون  دلال‌ها از بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو خارج خواهند شد.

 

وی گفت: با خروج پول‌ها از دلالی، سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت خواهند شد، زیرا سرمایه گذاری در بازار سهام شامل این قانون نمی‌شود. در این شرایط می‌توان گفت شاهد رشد بورس در میان مدت خواهیم بود.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین یکی از نکات مهمی که در قانون مالیات بر عایدی سرمایه با اهمیت است، ایجاد زیر ساخت‌های اجرایی و همچنین رفع نواقصی است که در طول اجرای این قانون پیش می‌آید.

 

وی تاکید کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کوتاه مدت شاید تاثیر گذار نباشد، اما در میان مدت تاثیر خود را بر تمام بازار‌ها خواهد گذاشت و سرمایه‌ها جذب بازار سرمایه خواهند شد تا دیگر شاهد سفته بازی در بازار‌های طلا و ارز و نباشیم.

 

البته مزایای این طرح به کاهش دلالی و سوداگری محدود نمی‌شود بلکه باعث تحقق عدالت عمومی، تغییر رفتار بنگاه و تامین مالی دولت می‌شود.

 

ایجاد ثبات در بازار ارز با اجرای CGT

 

کریم بیات؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا؛ با بیان اینکه اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه در زمینه ایجاد عدالت و هم سان سازی موثر است اظهار مرد: یکی از قانون‌های لازم در بخش مالیات،CGT است که باعث برقراری عدالت مالیاتی می‌شود.

 

به گفته این تحلیلگر، برای رونق اقتصادی باید مالیات بخش تولید را هم زمان با افزایش مالیات بر سوداگری، کاهش دهیم تا جریان نقدینگی به سمت تولید مدیریت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه وجود نداشته باشد مجموعه نقدینگی موجود در اقتصاد باعث ایجاد تلاطم در بازار‌هایی مانند مسکن، ارز و حتی واردات یک کالای خاص می‌شود.

 

در پایان باید بگوییم اجرای مالیات برعایدی سرمایه مانعی برای ایجاد تلاطم در بازارهای مالی از جمله ارز و سکه خواهد بود و باعث می‌شود نقدینگی به سمت بخش واقعی اقتصاد حرکت کند البته به شرط اینکه محدودیت‌هایی در ان نباشد تا شمولیت آن هم کاهش نیابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر