20 تير 1402 - 09:36
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

آفریقا دروازه ورود ایران به «بریکس»/ فرصت انعقاد پیمان‌های پولی فراهم شده است

آفریقا دروازه ورود ایران به «بریکس»  فرصت انعقاد پیمان‌های پولی فراهم شده است
ایران با برقراری ارتباط قوی با آفریقا و پیوستن به بریکس می‌خواهد یکی از کشور‌های مطرح در امنیت جهانی شود.
کد خبر : ۱۵۲۷۸۶

احمد بخشی، کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: قاره آفریقا ظرفیت‌های تجاری بسیار زیادی برای کشورمان دارد، اما متاسفانه این قاره بخش مغفولی در سیاست‌های خارجی ما بوده است و دولت های قبلی نتوانستند از فرصت‌های اقتصادی آن بهره برداری کنند. 


این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به دوران هشت سال دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، تصریح کرد: متاسفانه این شرایط موجب شد  تا از حوزه آفریقا غافل شویم که حالا فرصت مناسبی است تا آن را احیاء کنیم، البته در دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی موضوع شکل‌گیری ستاد آفریقا مطرح شد، اما متاسفانه پیگیری نشد.


بخشی افزود: کشور‌های آفریقایی برای تقویت روابط تجاری خود با کشورهای دیگر گام‌هایی برداشته اند که به عنوان نمونه می‌توان به نهاد سازی، تسهیل برخی از امور گمرکی، کاهش تعرفه‌ها و در نهایت انعقاد موافقت‌نامه‌های مختلف اشاره کرد. با توجه به این شرایط ایران می‌تواند با استفاده از روابط دو جانبه و روابط منطقه‌ای ظرفیت‌های تجاری خود را در قاره آفریقا افزایش دهد.


وی ادامه داد: آفریقا به عنوان یک ساختار ژئوپلیتیکی و با استفاده از سازمان‌های منطقه‌ای مانند ایگاد (سازمان بین دولتی توسعه کشورهای شرق آفریقا) و اتحادیه آفریقا، فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای کشور ما فراهم خواهد کرد.

 

یک گام به سمت بریکس


کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی می‌تواند زمینه‌ساز تسهیل ورود ایران به بریکس (BRICS) هم باشد، گفت: آفریقای جنوبی یکی از کشورهای عضو بریکس است، فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا ایران به اعضای کشور‌های بریکس بپیوندد.


وی افزود: باید توجه داشت که کشور چین نیز یکی از کشور‌های تاثیرگذار در بریکس است که در تقابل با آمریکا به دنبال یارگیری است تا از این طریق بتواند وزن ژئوپلیتیکی خود را در مقابل غرب افزایش دهد، به ویژه اینکه جهان در حال تغییر موازنه از غرب به شرق است و این تغییر موازنه با محوریت چین در حال پیگیری است.


این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه بریکس در حال افزایش اعضا برای ارتقای توان و ظرفیت خود است، تصریح کرد: آفریقای جنوبی، هم عضو و هم میزبان این دوره از نشست های بریکس است که همین موضوع ظرفیت خاصی را برای ما ایجاد می کند. البته بحث عضویت ما در بریکس می‌تواند چند پیام مهم داشته باشد که یکی از آنها این است که می‌توانیم روابط خود را با آفریقای جنوبی بهبود بخشیم. از طرف دیگر کشور آفریقای جنوبی تاثیرگذارترین کشور در قاره آفریقاست، در نتیجه این موضوع یک پیام به ایران است تا روابط خود را با این کشور بهبود بخشد. 


این کارشناس مسائل آفریقا بیان داشت: ایران با استفاده از فرصت‌هایی مانند بریکس می‌تواند به عنوان قدرت تاثیر گذار منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در نظم نوین جهانی و یا نظم جدید تاثیرگذار باشد تا بیش از گذشته در جهان مطرح شود و از این طریق بتواند بیشترین ارزش افزوده را کسب کند. 


وی افزود: بهبود روابط تجاری با کشور‌های آفریقایی و همچنین عضویت در بریکس به ایران کمک خواهد کرد تا پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه داشته باشد و از این طریق ایران به هدف خود که دلار زدایی است هم دست یابد.


این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: بریکس همچنین با هدف ایجاد نظم نوین جهانی جدید به دنبال از بین بردن هژمونی آمریکاست، در نتیجه این سازمان برای رسیدن به اهداف خود پیمان‌های پولی و دلار زدایی را در دستور کار خود قرار داده و بدین ترتیب در پیمان ها و سازمان‌های مختلف، هر یک از کشور‌ها می‌توانند با پول‌های ملی خودشان اقدام به معامله کنند.


این کارشناس مسائل آفریقا بیان داشت: احتمالا یکی از موضوعاتی که در سفر به آفریقا مطرح خواهد شد، بحث دلار زدایی و تهاتر است تا از این طریق تجارت بین آفریقا و ایران تسهیل شود چرا که کشورهای آفریقایی به ویژه آفریقای جنوبی ذخایر طلای فراوانی دارند که می تواند به ایران در بحث تحریم‌گریزی هم کمک کند.


بخشی در پایان تاکید کرد: ایران با برقراری ارتباط قوی با آفریقا و پیوستن به بریکس می‌خواهد به یکی از کشور‌های مطرح در امنیت جهانی تبدیل شود تا از این طریق به عنوان کشور طرف‌دار صلح و امنیت جهانی نیز شناخته شود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر