31 تير 1402 - 09:18
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

حذف شکاف طبقاتی با اجرای طرح مالیات بر سوداگری

حذف شکاف طبقاتی با اجرای طرح مالیات بر سوداگری
یک کارشناس اقتصادی گفت: مالیات در اقتصاد کشور نقش تنظیم گری دارد و می‌توان با این ابزار شکاف طبقاتی را حذف کرد.
کد خبر : ۱۵۲۸۰۹

حسین محمودی اصل؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا؛ بیان کرد: باید ۲۰ سال قبل برای تغییر وضعیت مالیات ستانی در کشور اقداماتی صورت می‌گرفت، اما طی این سال‌ها افرادِ مشغول به کارهای شناسنامه دار و قانونی در کشور مالیات پرداخت کردند و جریمه شدند، این درحالی است که افراد دلال مالیاتی پرداخت نمی‌کردند، این موضوع باعث حرکت پول از سمت تولید به دلالی شده است. قبل از ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و تفکیک حساب تجاری از غیر تجاری افرادی که فعالیت آن‌ها شفاف بود مالیات پرداخت می‌کردند، اما افرادی که فعالیت‌های زیر زمینی و غیر شفاف داشتند از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کردند.

 

جلوگیری از فرار مالیاتی با سامان دهی کارتخوان‌ها 

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان در شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی افراد موثر بود، تاکید کرد: حرکت دولت به سمت درآمد‌های مالیاتی اقدامی خوب است، اجرای این اقدام مثبت نیازمند الزاماتی مانند ایجاد سامانه‌های توانمند، داشتن عدالت مالیاتی و هدف گذاری درست برای اخذ مالیات است، تا کسب و کار‌ها و تولیدکنندگان آسیب نبینند.

 

ضرورت اجرای طرح مالیات بر سوداگری / مالیات نقش تنظیم گری دارد

 

محمودی تاکید کرد: طبق آمار‌هایی که وزیر اقتصاد اعلام کرد حدود ۱۷۶ هزار نفر شناسایی شدند که ۷۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند، اما یک ریال مالیات پرداخت نمی‌کردند. این در حالی است که کارمندان اگر میانگین حقوق شان از مصوب بالاتر باشد باید مالیات بپردازند، ولی این ۱۷۶ هزار نفر با حجم بالای درآمدی، مالیات پرداخت نکردند، یا داشتن گردش حساب‌های بالا برای کوکان زیر پنج سال نیز از فرار مالیاتی حکایت دارد.

 

حذف شکاف طبقاتی با مالیات ستانی صحیح 

 

وی افزود: در موضوع مالیات علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی باید به اجرای قانون مالیات بر سوداگری توجه کرد. با نظر به اینکه شعار انقلاب ما آزادی است باید قانون مالیات بر سوداگری حدود ۲۰ سال قبل تصویب می‌شد. چون این قانون از دلالی و سوداگری جلوگیری می‌کند. مالیات در اقتصاد کشور نقش تنظیم گری دارد و می‌توان با این ابزار شکاف طبقاتی را حذف کرد.

 

وی ادامه داد: اخذ مالیات دارای روند تصاعدی است و براساس میزان درآمد حجم مالیات افزایش پیدا می‌کند. باید اخذ مالیات به شکل صحیح صورت بگیرد چون برای کشور یک منبع درآمدی است و نقش تنظیم گری دارد. اجرای طرح مالیات بر سوداگری دارای ضرورت است، چون افراد با استفاده از منابع کشور سود به دست می‌آورند، بنابراین باید مالیات آن را نیز پرداخت کنند.

 

محمودی با بیان اینکه تولیدکننده با تولید کالا به GDP کشور کمک می‌کند، گفت: از تولید کننده که کالایی را برای کشور تولید می‌کند مالیات گرفته می‌‍شود، اما افرادی که سود‌های کلانی از دلالی به دست می‌آورند و برای  کشورمنفعتی ندارند از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

 

او ادامه داد: سود و زیان دلالان و فرار مالیاتی آن‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان در مقایسه با این قشر دست از تولید بکشند و دارایی خود را وارد دلالی کنند به همین منظور اجرای طرح مالیات بر سوداگری ضروری است.

 

محمودی با اشاره به این موضوع که تفکیک حساب تجاری و غیر تجاری اقدامی ضروری بود، گفت: در تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری ممکن است مقاومت‌هایی صورت بگیرد و افراد بخواهند جلوی برقراری عدالت مالیاتی را بگیرند، در این شرایط دولت باید مقاومت کند، همچنین سران اقتصادی نباید به کسب و کار‌ها کوچکِ تازه شکل گرفته فشارمالیاتی بیاورند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر