چرا سازمان همکاری شانگهای جذابیت دارد؟

چرا سازمان همکاری شانگهای جذابیت دارد؟
جذابیت سازمان همکاری شانگهای برای کشور‌های منطقه به طور مداوم در حال افزایش است؛ اما چه دلیلی برای این موضوع وجود دارد؟
کد خبر : ۱۵۲۸۲۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از شینهوا، احمد ابراهیم، کارشناس مسائل بین‌المللی در عربستان سعودی، تأیید کرد که با افزایش نفوذ سازمان همکاری شانگهای، عربستان سعودی به عنوان شریک گفت‌وگوی این سازمان، سرعت «نگاه به شرق» را افزایش می‌دهد.

وی توضیح داد که پادشاهی عربستان سعودی در ماه مارس گذشته با این سند موافقت کرد تا به شریک گفت‌وگوی سازمان تبدیل شود و عربستان سعودی و بسیاری از کشور‌های دیگر علاقه شدیدی به سازمان همکاری شانگ‌های نشان دادند. این نشان می‌دهد که جذابیت این سازمان برای کشور‌های منطقه به طور مداوم در حال افزایش است.

این کارشناس ادامه داد: جذابیت روزافزون سازمان از آنجا ناشی می‌شود که این سازمان الگوی همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی است. در طول بیش از بیست سال، این سازمان به یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌های بین المللی در اوراسیا تبدیل شده است که تضمین مهمی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری و امنیت و ثبات کشور‌های منطقه است.

با توجه به اینکه چین یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای است، ساخت مشترک "کمربند و جاده" پیشنهاد شده توسط چین به طور موثر باعث تعمیق همکاری اقتصادی و تجاری بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های و همچنین اعتماد متقابل سیاسی بین آن‌ها شده است.

به گفته این کارشناس سعودی، در عین حال، پتانسیل عظیم توسعه اقتصاد چین، همکاری میان کشور‌های عضو را افزایش داده، فرصت‌های توسعه را برای این کشور‌ها فراهم کرده و انگیزه زیادی به توسعه کل منطقه تزریق کرده است.

وی در پایان گفت: از بدو تأسیس سازمان همکاری شانگهای، این سازمان دستاورد‌های چشمگیری در جهان داشته است. روحیه اعتماد متقابل، منفعت متقابل، برابری و مشورت سازمان همکاری شانگ‌های به طور گسترده‌ای شناخته شده است. بنابراین، سازمان به رشد و توسعه ادامه خواهد داد و کشور‌های بیشتری را از آن بهره‌مند خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر