02 مرداد 1402 - 11:22
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایبنا؛

عاملی مهم در کاهش تقاضای ارز و آزادسازی منابع ایران/ مراودات بانکی بدون واسطه چه مزیت‌هایی دارد؟

عاملی مهم در کاهش تقاضای ارز و آزادسازی منابع ایران  مراودات بانکی بدون واسطه چه مزیت‌هایی دارد؟
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید فعالیت بدون واسطه بانک‌های ایران و روسیه منجر به افزایش تجارت خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۲۸۳۸

قدیر قیافه، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به توسعه روابط بانکی ایران و روسیه اظهار کرد: روس‌ها اکنون به دنبال رصد بازار ایران هستند تا با آگاهی بیشتری نسبت به تاسیس بانک در کشورمان اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه تاسیس بانک روسی در ایران می‌تواند تسهیل تجارت را به دنبال داشته باشد، افزود: در گذشته بانک ملی در روسیه فعالیت داشت، اما اکنون این بانک به «میربیزینس» تغییر نام داده و تحت این نام اقدام به فعالیت می‌کند.

 

به گفته قیافه، شرکت سهامی «میر بیزنس بانک» یک بانک روسی با سرمایه خارجی است که فعالیت و عملکرد آن را بانک مرکزی روسیه تنظیم می‌کند.


نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در روسیه علاوه بر یک بانک دولتی، یک بانک خصوصی نیز با ایران در ارتباط است که از این نظر مشکلی با همسایه شمالی نداریم.


قیافه می‌گوید: اکنون روس‌ها دفتر نمایندگی در ایران تاسیس کرده‌اند و در آینده‌ای نزدیک مراودات بانکی دو کشور افزایش می‌یابد، اما باید توجه داشت برای رشد تجارت تنها بخش بانکی دخیل نیست که البته در این میان بانک مرکزی تلاش بیشتری از سایر بخش‌ها انجام می‌دهد.


وی با اشاره به نقش بانک‌ها در توسعه و افزایش تجارت، اظهار کرد: نیازمند اصلاحات در بخش‌های دیگر نیز هستیم. مراودات مستقیم بین بانک‌ها تاثیر زیادی بر روند صادرات و واردات دارد که مهمترین آن کاهش هزینه‌های تجارت است، اما باید توجه داشت که این یک شرط لازم است و شرط کافی ، بازنگری در سیاست‌های تعرفه‌ای، تسهیل قوانین صادراتی، شناخت بازار‌های هدف و چگونگی تسویه ارزی است.


به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، به نظر می‌رسد تا زمانی که این مولفه‌ها در بازار محقق نشود، نمی‌توانیم شاهد تحول خاصی در زمینه تجارت باشیم.


آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران


قیافه تصریح کرد: رونمایی رسمی از دفتر نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی که به عنوان یکی از شرکت‌های مجموعه گروه مالی VTB شناخته می‌شود، مدت زمان مبادلات بانکی شرکت‌های ایرانی را به کمتر از ۲۴ ساعت کاهش می‌دهد و درقدم اول شرایط را برای دسترسی کم هزینه و ایمن فعالان اقتصادی ایران به سیستم بانکی کشور‌هایی از اروپا، آفریقا و آسیا فراهم می‌سازد.


نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: همچنین توجه به فعالیت گسترده شرکت‌های تابعه گروه مالی VTB در کشور‌های آمریکای جنوبی، زمینه تنوع بخشی به مسیر‌های مبادلاتی ایران با کشور‌های هدف صادراتی در این قاره را نیز ایجاد خواهد کرد.


این کارشناس اقتصادی بیان داشت: این بانک به تازگی فعالیت‌های خود را در کشور‌های چین، آفریقای جنوبی، ونزوئلا و کشور‌های عضو اتحادیه عرب نیز گسترش داده است که با توجه به ایجاد سرویس خدمات دهنده به بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی، امکان دسترسی ایران به شبکه بانکی این کشور‌ها تسهیل شده است.


وی افزود: در اروپا نیز موسسات زیرمجموعه این بانک روسی در کشور‌های بلاروس، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و سوئد مشغول به فعالیت هستند.


قیافه در پایان تاکید کرد: با شروع به کار رسمی بانک VTB، ضمن تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در صنعت نفت و زیرساخت‌های ریلی ایران، زمینه تامین بخش عمده نیاز کالای اساسی کشور از طریق روسیه ایجاد می‌شود، موضوعی که می‌تواند تقاضای ارزی برای واردات کالای اساسی را کاهش دهد و بخش قابل توجهی از منابع ارزی ایران را برای تامین نیاز سایر بخش‌های تولیدی و خدماتی آزاد کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر