سخنگوی صنعت آب:

بورس پذیرای پساب می‌شود

بورس پذیرای پساب می‌شود
توافقات لازم ‌بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان بورس برای تاسیس بازار آب و پساب حاصل شده است.
کد خبر : ۱۵۲۹۰۹

به گزارش ایبِنا، فیروز قاسم‌زاده، اظهار داشت: وزارت نیرو در راستای کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی به ویژه برداشت برای مصارفی نظیر صنعت و فضای سبز که امکان تامین آن‌ها از منابع آب نامتعارف فراهم است، بهره برداری از آب‌های نامتعارف نظیر پساب و آب دریا را در دستور کار قرار داده است.

سخنگوی صنعت آب گفت: در بخش استفاده از پساب، در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب پساب از تصفیه خانه‌های شرب با کیفیت قابل استفاده مجدد تولید می‌شود، طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، نه تنها ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور در حال افزایش قابل توجه است، بلکه پساب تولیدی کنونی نیز از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری برای مصارف صنعت هدایت می‌شود.

جزئیات توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۳۰ میلیون مترمکعب از پساب تولیدی در قالب حدود ۵۰ طرح با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است و این ظرفیت در ماه‌های آتی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

قاسم‌زاده عنوان کرد: سرمایه‌گذاران این طرح‌ها در مقابل تخصیص پساب، نسبت به اجرای تاسیسات تصفیه و انتقال به محل مصرف اقدام کرده و برداشت از منابع آب در اختیار خود را حذف می‌کنند.

بورس پذیرای پساب می‌شود

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه تسهیل فرآیند واگذاری پساب به سرمایه گذاران در دستور کار است، گفت: توافقات لازم بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان بورس برای تاسیس بازار آب و پساب نیز حاصل شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۴۸ درصد از پساب تصفیه شده بهداشتی تولیدی نیز در بخش شهرداری و فضای سبز استفاده می‌شود و از این طریق برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی جلوگیری می‌شود؛ بنابراین گزارش طبق قانون، صنایع کشور موظف به خرید و تامین آب مصرفی خود از پساب شده‌اند، در این شرایط بورس انرژی با تعریف پذیرش پساب، بازاری شفاف برای معامله این کالا فراهم خواهد کرد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر