پکن: آمریکا باید تحریم شرکت‌های چینی را لغو کند

پکن: آمریکا باید تحریم شرکت‌های چینی را لغو کند
پایان دادن به سرکوب خودسرانه شرکت‌های چینی و لغو تحریم‌های آمریکا علیه آن‌ها می‌تواند روابط اقتصادی دوجانبه کمک کند.
کد خبر : ۱۵۲۹۲۰

به گزارش­ ایبِنا، به نقل از وبگاه چاینا، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این کشور از آمریکا خواسته است تا پیش از سفر احتمالی جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا به پکن، سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های چینی را کنار بگذارد و تحریم‌های یکجانبه علیه آن‌ها را لغو کند.


شو جوتینگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در یک نشست خبری گفت: آمریکا در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت‌های چینی را در لیست سیاه خود قرار داده و به بهانه‌های مختلف مانند امنیت ملی، حقوق بشر، مسائل مربوط به منطقه خودمختار سین کیانگ، ایران و روسیه انواع تحریم‌ها را برای سرکوب آن‌ها اعمال کرده است.


شو گفت: "چین به شدت با این اقدام مخالف است، زیرا به حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی آسیب جدی وارد می‌کند. "


وی در پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها در مورد سفر احتمالی وزیر بازرگانی آمریکا به پکن گفت: چین از تمایل ریموندو برای بازدید از این کشور استقبال می‌کند و مشکلی در این زمینه ندارد. هم اکنون هماهنگی با آمریکا در این زمینه در حال انجام است.


سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت پکن متعهد است که نگرانی‌های دو طرف در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از طریق گفتگو حل و فصل شود و از همکاری سازنده و عملی حمایت خواهد کرد.


وی افزود پایان دادن به سرکوب خودسرانه شرکت‌های چینی و لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه آن‌ها می‌تواند به تزریق انرژی مثبت به روابط اقتصادی دوجانبه کمک کند.


وزارت دارایی چین نیز روز دوشنبه در پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها درباره سفر رسمی هفته گذشته جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن، دیدگاه‌های مشابهی را بیان کرد. دیدار یلن از سوی هر دو طرف صادقانه و سازنده توصیف شد. در بیانیه وزارت دارایی، چین نگرانی خود را در مورد تحریم‌های آمریکا تکرار کرد و از واشنگتن خواست تا افزایش تعرفه‌ها را علیه چین لغو کند، سرکوب شرکت‌های چینی را متوقف کند، در سرمایه گذاری‌های دو جانبه رفتاری عادلانه در پیش بگیرد، کنترل صادرات را کاهش دهد و ممنوعیت محصولات مرتبط به منطقه سین کیانگ را لغو کند.


چین همچنین اعلام کرد: آمریکا باید در پاسخ به نگرانی‌های عمده چین در مورد روابط اقتصادی دوجانبه گام‌های مشخصی بردارد. ژو هونگکای، معاون کمیته سیاست‌های اقتصادی در انجمن علوم سیاست چین، گفت که آمریکا مدت‌هاست که از سلطه مالی و نفوذ فناوری خود سوء استفاده می‌کند و به بهانه حفاظت از امنیت ملی و حقوق بشر، از اهرم‌های اقتصادی استفاده می‌کند. ژو گفت تحریم‌های واشنگتن علیه نهاد‌ها و افراد چینی نشان دهنده تلاش واقعی آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت شرکت‌های فناوری پیشرفته چین است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر