افزایش ۳ برابری مالیات بنزین و گازوئیل در ترکیه

افزایش ۳ برابری مالیات بنزین و گازوئیل در ترکیه
افزایش مالیات بر سوخت به تلاش‌ها برای پر کردن کسری بودجه در ترکیه کمک می‌کند که در پنج ماه اول سال جاری به ۲۶۳.۶ میلیارد لیر افزایش یافت.
کد خبر : ۱۵۳۰۰۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، پس از زلزله‌های فوریه و انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه می‌ که هزینه‌ها را افزایش داد، ترکیه روز یکشنبه مالیات بنزین را افزایش داد تا به افزایش ۱.۱۲ تریلیون لیر (۴۲.۲ میلیارد دلاری) بودجه خود در سال ۲۰۲۳ کمک کند.

افزایش مالیات بر سوخت به تلاش‌ها برای پر کردن کسری بودجه کمک می‌کند که در پنج ماهه اول سال به ۲۶۳.۶ میلیارد پوند افزایش یافت که از ۱۲۴.۶ میلیارد پوند در سال قبل افزایش یافت.

اما ممکن است تورم را نیز تقویت کند، تورمی که در ماه گذشته از بالاترین رقم ۲۴ ساله ۸۵.۵۱ درصدی ثبت شده در اکتبر گذشته به ۳۸.۲۱ درصد در ماه ژوئن کاهش یافت.

افزایش کسری بودجه تا حد زیادی به دلیل افزایش هزینه‌ها در آستانه انتخابات ماه مه که در آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای سومین دوره انتخاب شد و همچنین به دلیل کار بازسازی پس از زلزله در جنوب ترکیه است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کل هزینه‌های ناشی از تأثیر زمین‌لرزه‌هایی که جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفته است، در ترکیه از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

در آخرین گام برای افزایش ذخایر نقدی خزانه داری، نرخ مالیات بنزین از ۲.۵۲ لیر ترکیه (۰.۱ دلار) در هر لیتر به ۷.۵۲ لیر و مالیات گازوئیل از ۲.۰۵ لیر به ۷.۰۵ لیر افزایش یافت.

بر اساس محاسبات رویترز، انتظار می‌رود تأثیر این افزایش نرخ‌های مالیاتی به همراه مالیات بر ارزش افزوده، نزدیک به ۶ لیر به قیمت نهایی اضافه کند که بر اساس محاسبات بیش از ۲۰ درصد در هر لیتر افزایش می‌یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر