27 تير 1402 - 08:54

تجارت ۷.۸ میلیارد دلاری غیر نفتی ایران و چین در بهار امسال

تجارت ۷.۸ میلیارد دلاری غیر نفتی ایران و چین در بهار امسال
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: بهار امسال ۳.۵ میلیارد دلار صادرات به چین و ۴.۳ میلیارد دلار واردات از چین داشتیم.
کد خبر : ۱۵۳۰۵۱

به گزارش ایبِنا، محمد رضوانی‌فر اظهار داشت‌: صادرات غیرنفتی ایران در ۳ ماهه اول امسال در مجموع ۱۲.۵ میلیارد دلار بود که از محل صادراتِ ۳۵.۵ میلیون تن کالا صورت گرفت؛ البته این صادرات به جز صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و به جز تجارت چمدانی بوده است.

وی با بیان اینکه در ۳ ماهه اول امسال واردات ایران به لحاظ وزنی ۱ درصد و به لحاظ ارزشی ۵.۹ درصد رشد داشته است، ادامه داد: بهار امسال ۸.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار به کشور وارد شده است.

رضوانی‌فر اظهار داشت: تجارت غیرنفتی ما در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۴.۴۲ درصد رشد داشته و از نظر ارزشی ۸.۸۴ درصد کاهش یافته است.

* پنج مقصد اول برای صادرات کالا‌های ایرانی

رئیس کل گمرک بیان کرد: براساس گزارش‌های رسمی کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات و هند پنج مقصد اول برای صادرات کالا‌های ایرانی بوده‌اند؛ در بهار امسال، صادرات ایران به چین ۳.۵ میلیارد دلار، به عراق ۲.۳ میلیارد دلار، به ترکیه ۱.۷ میلیارد دلار، به امارات ۱.۳ میلیارد دلار و به هند ۴۸۹ میلیون دلار بود.

* پنج کشور اول مبدأ واردات ایران

رضوانی‌فر گفت: همچنین ۵ کشور اول مبدأ واردات ایران در ۳ ماهه اول امسال شامل، امارات ۴.۱ میلیارد دلار، چین ۴ میلیارد دلار، ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان ۵۴۸ میلیون دلار و هند ۵۰۱ میلیون دلار بوده است.

* بهار امسال ۳.۵ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم

وی گفت: در بهار امسال صادرات ایران به چین از نظر وزنی ۱۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم (حدود ۱۱.۵ میلیون تن) بود، ارزش صادرات ۳ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۵۹ دلار ثبت شده است.

* واردات ۴.۳ میلیارد دلاری از چین در ۳ ماه

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد واردات ایران از چین در سه ماهه اول امسال بیان داشت: براساس آمار رسمی گمرک، یک‌میلیارد و ۱۷۶ میلیون و ۳۵ هزار و ۷۳۴ کیلوگرم معادل (۱.۱ میلیون تن) و به ارزش ۴ میلیارد و ۳۶ میلیون و ۸۴ هزار و ۸۹۶ دلار بوده است.

‌رئیس‌کل گمرک اضافه کرد: آمار صادرات ایران به کشور چین در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۳۰۶ کیلوگرم یا به عبارتی ۳۱.۱ میلیون تن و به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۱۹ دلار ثبت شده است.

وی افزود: واردات ایران از چین در سال گذشته به ارزش ۴ میلیارد و ۴۰۹ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۴۸۱ کیلوگرم معادل ۴.۴ میلیون تن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۱۷ دلار بوده است.

* مجموع تجارت ایران و چین در سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۰ میلیارد دلار رسید

به گفته رئیس کل گمرک، مجموع تجارت ایران و چین در سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۰ میلیارد دلار رسید که این رقم معادل حدود ۲۶ درصد کل حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی در این سال بوده است.

* اقلام صادراتی و وارداتی بین ایران و چین

وی افزود: عمده اقلام صادراتی ایران به چین شامل پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، متانول، سنگ‌آهن فشرده شده، کنسانتره آهن، پلی‌اتیلن گرید فیلم، محصولات نیمه‌تمام آهنی، شمش آهن، فولاد غیرممزوج و اتیلن گلیکول بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین مهمترین کالا‌هایی که ایران پارسال از کشور چین وارد کرده است شامل قطعات منفصله برای تولید خودرو، قطعات منفصله تراکتور جاده‌ای برای نیمه تریلرها، جعبه‌دنده خودکار و موتور پیستونی بوده است؛ بنابراین گزارش در ادامه مراودات ایران و چین، هفته گذشته بود که سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین به چین سفر کرد و پیگیر جزئیات مراحل اجرایی قرارداد همکاری ایران و چین شد؛ خاندوزی در گزارشی از این سفر با اعلام تسهیلات ایجاد شده برای توسعه تجارت بین ایران و چین و رفع برخی موانع تجاری بر سر راه بازرگانان ایرانی که از سوی مقامات چینی انجام شد، این نکته را هم اعلام کرد ۲۶ درصد از حجم تجارت جمهوری اسلامی با کشور چین انجام می‌شود.

براساس قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید کشور چین یکی از شرکای مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران شود و همچنین طبق سیاست‌های کلی باید صادرات غیرنفتی ما به کشور‌های دیگر از جمله چین به سمت صادرات محصولات فراوری شده و دارای ارزش افزوده حرکت کند. در حال حاضر عمده صادرات غیرنفتی ما محصولات خام و نیمه‌خام صنعتی و معدنی است که برای افزایش ارزش تجارت باید به سمت صادرات کالا‌های دارای ارزش افزوده حرکت کنیم.

همچنین چین یکی از مشتریان مهم نفت و میعانات گازی ایران به شمار می‌رود و جمهوری اسلامی نقش مهمی در ترانزیت کالا از مقصد چین و هند به کشور‌های اروپا محسوب می‌شود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر